Milovali autá a písali úžasné romány
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: Bazala.sk
Významní románopisci 20. storočia autá doslova milovali. Ich životný štýl, písanie skvelých kníh a krásne autá k sebe akoby neodmysliteľne patrili. V škole, na hodinách literatúry, sme sa stretli s ich menami a suchými údajmi o nich. Možno sme poniektorí aj (dobrovoľne) čítali ich diela. Pre nových záujemcov – knihy týchto autorov nájdete v zaprášených knihovníčkach svojich starých rodičov a rodičov, alebo v antikvariátoch v hojnom počte, lebo Ernest Hemingway, Norman Mailer, Erich Maria Remarque, Karel Čapek, alebo John Steinbeck v literatúre 20. storočia čosi znamenali a vlastne aj v dnešnej dobe, ktorá už nepraje aróme benzínu a sile vrčania automobilových výfukov, stále niečo znamenajú a majú čo povedať. Ponúkame pohľad na týchto mužov skrze ich vzťahu k automobilom. Všetci autá milovali tak, ak nie viac, ako písanie románov a poviedok. Možno pohľad cez ich obľúbené modely áut, ktoré vlastnili zaujme, inšpiruje a zoberiete si na dovolenku so sebou niektoré ich literárne dielo.
Ernest Hemingway (1899-1961)
Ernest Hemingway bol americký spisovateľ, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (1954) a Pulitzerovej ceny (1953). Patrí k Stratenej generácie a je právom považovaný za jedného z najdôležitejších autorov amerického realizmu a za jedného z veľkých amerických prozaikov 20. storočia. Bol aj novinárom a vojnovým korešpondentom v oboch svetových konfliktoch. Je svetoznámy dielami ako „Zbohom zbraniam“ alebo „Starec a more“.
Hemingway považoval motorismus za jeden z mála ozajstných športov. Uznával ešte rybolov, horolozectvo a býčie zápasy. Všetko športy pre ozajstných chlapov. Potom, čo v roku 1929 vydal román „Zbohom zbraniam“, si mohol z honorárov dovoliť jazdiť luxusným automobilom. USA brázdil v britskom Rolls Royce Phantom II vybavenom minibarom.
Po veľkom pátraní bol vrak Chrysleru New Yorker Convertible pred niekoľkými rokmi nájdený na Kube a tam aj zreštaurovaný. Postaral sa o to herec David Soul, známy z TV seriálu Starsky a Hutch.
Norman Mailer (1923-2007)
Norman Kingsley Mailer, americký spisovateľ, dramatik, novinár, scenárista a filmový režisér. Svojimi reportážnymi románmi sa zaradil k prúdu tzv. novému žurnalizmu. Jeho dielo „Nahí a mŕtvi“ je o II. svetovej vojne v Pacifiku. Dozviete sa z neho viac o živočíšnej krutosti bojov medzi Američanmi a Japoncami, ako z hociktorého filmového dokumentu.
Mailer si svoje prvé auto obstaral ešte ako študent Harvardu, aby okúzľoval spolužiačky. Bolo to auto značky DeSoto.
Počas pobytu v Paríži jazdil francúzskym Citroënom Traction Avant. Tento model predstavoval vydarené spojenie umenia a techniky. Skĺbením skúseností a poznatkov sa francúzskej automobilke podarilo vytvoriť auto, ktoré vydržalo vo výrobe takmer štvrťstoročie. Po návrate do Ameriky vlastnil Mailer najskôr Studebaker Commander z roku 1953, ktorý v roku 1958 nahradil britským Triumphom TR3. Nasledovali Ford Falcon Convertible a Jeep Kaiser, čo je americký ľahký vojenský nákladný automobil pochádzajúci z civilnej verzie Jeep Gladiator.
Erich Maria Remarque (1898-1970)
Erich Maria Remarque bol nemecko-švajčiarsky prozaik a dramatik. Bol nekompromisnom antifašistom a antimilitaristom. Nemeckí fašisti, po príchode k moci jeho knihy verejne spálili. Jeho vrcholným dielom je sugestívne napísaný román „Na západe nič nové“ (1929). Remarque bol istý čas aj profesionálny pretekár a prostredie automobilového športu opísal v románe „Nebo nepozná obľúbencov“ (1961).
Karel Čapek (1890 – 1938)
Český prozaik, dramatik, novinár a prekladateľ. Výrazná osobnosť predvojnového Československa. Okrem toho aj vášnivý záhradkár a milovník psov. Počas posledných troch rokov života si zamiloval automobily značky Škoda. Najskôr vlastnil Popular a potom aj výkonnejšiu Rapid, s ktorou podnikol spolu so svojou ženou, českou herečkou Olgou Scheinpflugovou (1902-1968) dobrodružný výlet do Álp (vtedy to bolo dobrodružstvo). Škodu Popular jej vlastne kúpil ešte keď neboli manželmi. Ona si auto nemohla dovoliť a on jej ho nechcel kupovať ako dar. Bál sa, že ho neprijme. Preto vymyslel fintu – vydavateľ Lidových novin, kam Karel Čapek pravidelne prispieval, Olge „náhodou“ ponúkol, že v Lidovkách inzeruje firma ŠKODA a že by jej vedel zabezpečiť od nej auto lacnejšie (nič sa nezmenilo…) a navyše by nemusela zaplatiť všetko naraz, ale splátky by jej strhávali z jej hereckých honorárov.
Manželka Karla Čapka sa nikdy nedozvedela, že jej nový Popular v cene 19 900 vtedajších korún v skutočnosti zaplatili honoráre za diela jej manžela.
John Steinbeck (1902 -1968)
Mal nemeckých a írskych predkov. Jeho rodina mala finančné problémy, a tak musel už ako mladý cez prázdniny vypomáhať na farmách v okolí, kde trávil čas na s nájomnými robotníkmi a chudobnými ľuďmi. Tieto skúsenosti neskôr naplno využil v knihe „O myšiach a ľuďoch“. V tridsiatych a štyridsiatych rokoch vznikli jeho najznámejšie romány. Počas II. svetovej vojny pôsobil ako vojnový korešpondent v Európe . V roku 1948 podnikol spolu so známym fotografom Robertom Capom cestu po Sovietskom zväze. V päťdesiatych rokoch sa opäť naplno venoval písaniu. V roku 1962 mu udelili Nobelovu cenu za literatúru za jeho: „realistické a imaginatívne písanie, ktoré v sebe spája láskavý humor a prenikavé sociálne vnímanie.“
V roku 1954 napísal Steinbeck pre časopis „Holiday Magazine“ článok v ktorom sa vyznal z lásky k autám. Jeho prvé dve vlastné autá boli Ford model T. Podľa Steinbecka až „dve generácie Američanov vedeli o pružení fordky viac ako o ženskom pohlavnom ústrojenstve, viac o planetárnom súkolí než o planetárnom systéme hviezd. Príchodom modelu T stratil pojem súkromného vlastníctva čiastočne svoj význam. Kliešte prestali byť súkromným majetkom a hustilka patrila tomu, kto ju zdvihol ako posledný. Väčšina detí bola v tej dobe počatá v modeli T a nebolo málo aj takých, ktorí sa v ňom narodili.“ Takto opísal význam modelu T od Fordu v románe „Na plechárni“ (1945).
Model T, predávaný spoločnosťou Ford Motor Company v rokoch 1908 až 1927, bol prvou snahou o výrobu automobilu, ktorý si skutočne mohla kúpiť väčšina ľudí. Bol v skutočnosti cenovo dostupný a v jednom okamihu sa stal natoľko populárnym, že ho väčšina Američanov vlastnila.
Neskôr, už ako slávny spisovateľ, jazdil Steibeck zeleným pickupom GMC so šesťvalcovým motorom a bielou obytnou nadstavbou naprieč celou Ameriku. Auto si kúpil v roku 1961, teda v roku keď dostal Nobelovu cenu. Dal mu meno Rosinanta po koni Dona Quijota.
Francis Scott Fitzgerald (1896-1940)