Oplatia sa celoročné pneumatiky?
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: Archív MR
September nám stále ponúka príjemné letné teploty. Všetko sa to čoskoro môže zmeniť. Najmä v severnejších oblastiach sa nočné a ranné teploty môžu čoskoro priblížiť k hodnotám pod 7 °C, kedy letné pneumatiky na ceste strácajú svoje dobré vlastnosti. Prichádza čas, kedy by mali vodiči kvôli bezpečnosti uvažovať nad prezúvaním svojho auta na zimnú sadu. Po kontrole v garáži odloženej zimnej sady mnohí z nás začnú uvažovať nad kúpou novej, miesto ojazdených starých pneumatík a poobzerajú sa po výhodnom riešení. Na trhu s pneumatikami sa čoraz častejšie objavujú tzv. celoročné. Mnohí vodiči uvažujú predovšetkým ekonomicky: obujem nové na zimu a zostanú mi bez prezúvania aj na leto. Celoročné pneumatiky lákajú predovšetkým na svoju finančnú výhodnosť. Na celý rok postačí jedna sada, netreba prezúvať a odložené pneumatiky niekde pol roka skladovať. Skúsme sa pozrieť, či tento kompromis šetriaci vodičom peňaženku, problémy a čas s prezúvaním, sú to pravé riešenie.
Celoročné pneumatiky je možné používať v zimnom období vtedy, keď nie sú len ako „celoročné“ výrobcom a predajcom kupujúcemu odprezentované, ale sú skutočne aj vybavené symbolom. Ten označuje, že sú v súlade s predpismi použiteľné aj v zime. Vlastnosti týchto pneumatík na snehu museli byť preukázané v testoch, v ktorých museli splniť stanovené limity. Označujú sa na bočnici nápismi M+S, M.S, M/S, MS. Najmä čínske fabriky sa nerozpakujú označiť symbolom M+S hocičo a lákať zákazníkov na výhodný nákup.
To, že pneumatika má vlastnosti aj pre zimné obdobie, potvrdzuje symbol snehovej vločky na pozadí troch horských štítov, známy ako alpský symbol alebo 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake). Symbol M+S bez vločky znamená, že pneumatika má v porovnaní s bežným plášťom zlepšené jazdné vlastnosti v blate a na snehu. Pri kontrole V Rakúsku by ste mohli šeredne doplatiť na to, že sa spoľahnete, že aj v zime postačuje len obyčajné M+S.
Ozajstné zimné pneumatiky sa vyznačujú hlbokým a členitým dezénom s početnými lamelami. Sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi, ktorá nemá tendenciu tvrdnúť, keď vonkajšia teplota klesne pod 7 °C. To je najtypickejšia vlastnosť zimnej pneumatiky, ktorá určuje jej kvalitu.
Celoročné pneumatiky podľa ich výrobcov pri teplotách nižších ako 7 °C menej tvrdnú, ako sezónne letné a preto si aj zachovávajú potrebné vlastnosti, aby mali dostatočnú priľnavosť k vozovke a dosiahli požadovanú úroveň bezpečnosti aj v zimných dňoch. Ale to je tvrdenie marketingu a strom života je košatý. Celoročné majú mať podľa producentov aj dobré parametre z hľadiska trakcie, priľnavosti a brzdenia na zasneženom povrchu. Na druhej strane celoročné pneumatiky odborníci odporúčajú len vodičom, ktorí najazdia málo kilometrov a pohybujú sa v oblastiach, kde nehrozí častá snehová pokrývka. Ako je to naozaj?
Nemecký autokulub ADAC v spolupráci so sesterským rakúskym ÖAMTC urobili testy celoročných pneumatík pre SUV a ľahké úžitkové autá. Kvôli objektivite nameraných údajov všetky testovali na jednom vozidle FORD Kuga. Testu podrobili sedem sád pneumatík od popredných výrobcov ako Continental, Michelin, Goodyear, Bridgestone, Nokian, Vredestein a Uniroyal. Všetky pneu boli rozmeru 235/55 R 17. Hodia sa napríklad nielen na spomenutý Ford Kuga, ale aj na VW Tiguan, alebo Ford S-Max a Galaxy a tiež na osobné dodávky typu VW Multivan, alebo Peugeot Traveller a Citroën Spacetourer.
Ako sa testovalo. Pneumatiky absolvovali skúšku v zimných a aj v horúcich letných podmienkach. V lete na suchu a na mokrej ceste. Teplota cesty (asfaltu) bola pri letnom teste 50 °C. Okrem brzdnej dráhy a jazdných vlastností sa hodnotila odolnosť voči akvaplaningu. K nemu dochádza, keď sa pred pneumatikami hromadí voda rýchlejšie, než ju hmotnosť vozidla dokáže vytlačovať. V dôsledku toho sa voda tlačí pod pneumatiku a tvorí medzi gumou a povrchom vozovky tenkú vrstvu vody. Tento test mal preveriť vlastnosti celoročných pneumatík pri používaní v lete. Ukázalo sa, že na suchu majú problémy. Štyri z piatich dostali hodnotenie „dostatočné“ (Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Season Gen-2, Nokian Weatherproof a Uniroyal AllSeasonExpert 2). Za mokra a na snehu obstáli, ale v lete na suchej ceste „plávajú“. Podľa ADAC-u je prázdninová cesta na dovolenku po diaľnici s nimi pomerne dobrodružná, vodič musí často korigovať smer. Hodia sa podľa cestu lepšie do chladnejšieho prostredia, ako na horúci asfalt.
Výsledky potvrdili predpoklad, že keď má byť pneumatika do všetkých podmienok (leto/zima), musí byť dezénom a zložením zmesi kompromisom a nemožno od nej očakávať nadpriemerné výsledky. Od celoročnej pneumatiky sa totiž chcú dve celkom protichodné veci – aby riadne fungovala na zasneženej ceste v čase mínusových teplôt a rovnako bola funkčná aj v letných horúčavách, kedy sa asfalt na ceste doslova topí. Preto sa ani nemôžeme diviť, že najlepšie hodnotená pneumatika si odniesla z testu výsledok – dostatočná. To je v škole štvorka… Merania na presných číslach ukázali, že použitie celoročných pneumatík je šetrením na úkor bezpečnosti. Seba i ostatných účastníkov cestnej premávky.
Kúpa celoročných pneumatík je kompromisom medzi bezpečnosťou a cenou, ktorú za zaplatíte. Pre záujemcov o celoročné riešenie je zaujímavý ešte jeden poznatok, že čím ide o väčšie auto, tým ide aj o väčší kompromis. Dokumentujú to výsledky dva roky starého testu celoročných pneu rozmeru 175/65 R 14 T, ktoré sú určené pre menšie autá veľkosti Fabie. Štyri značky pneumatík (Nexen N blue 4 Season, Continental AllSeasonContact, Goodyear Vector 4 Season Gen-2 a Nokian Weatherproof) získali hodnotenie „dobrá“.
Najmä v oblastiach, kde je zimných mrazivých a zasnežených dní viac, je treba si uvedomovať, že univerzálne pneumatiky sa nemôžu svojimi vlastnosťami porovnávať s pneumatikami pre jednotlivé ročné sezóny. Pred ich kúpou zvážte na aký typ auta ich chcete kúpiť a zvážte aj svoje jazdné profily. Koľko jazdíte a kam všade. Podľa nás sú celoročné pneumatiky vhodné skôr pre malé autá, ktoré sa málokedy vyberú za hranice svojho mesta.