Prehľad správ

Najnovšie články

Keď sme v novembri 1989 štrngali kľúčmi na námestiach, tak iné národy si preberali kľúče od svojich nových automobilov, ktoré boli čerstvými novinkami na západnom automobilovom trhu. Niektoré z nich dodnes zostali zapísané v automobilovej histórii ako úspešné a pre fanúšikov nezabudnuteľné modely, ktoré prepisovali históriu.

Časom, po otvorení hraníc sa postupne dostali aj k nám a priniesli farby a radosť na dovtedy značne obmedzený domáci trh, kde sa dovtedy na nové autá čakalo roky, k dispozícii navyše boli primárne modely Škoda, prípadne vozidlá značiek z východného bloku, alebo z Tuzexu.

Pripomeňte si autá o ktorých sme mohli ešte v roku 1989 len snívať. Videli sme ich iba tak na stránkach časopisov, ako horúce novinky z roku 1989.

Citroën XM
Začneme šampiónom roka. Citroën XM totiž medzi novinkami roku 1989 kraľoval, získal titul v ankete Európske auto roka (ročník 1990). Značka Citroën je počas celej svojej histórie známa pre svoje netradične nápady v oblasti technickej konštrukcie a dizajnu. Model vyššej strednej triedy Citroën XM bol uvedený na jar 1989 ako nová vlajková loď francúzskej značky. Novinka bola dostupná nielen ako liftback, ale aj ako kombi. Neobvyklé tvary od dizajnéra Marca Deschampsa zo štúdia Bertone, ho mali odlišovať od nemeckej konkurenice. Citroën XM zaujal aj svojou technikou, hlavne hydropneumatickým podvozkom.

Citroen XM uvedený na trh v roku 1989 a dizajnér Nuccio Bertone. Zdroj fotografie: Wikimedia.org

Špeciálny elektronicky riadený hydropneumatický systém odpruženia s variabilnými režimami comfort a sport si zaslúži ocenenie. Automobil predstavil v štandardnej výbave nové prvky technológií ako multiplexná sieť, palubný počítač, palubný informátor. Informátor zobrazoval na displeji informácie ako závady, otvorené dvere, rozsvietenie svetiel. Vývoj technológií bol tajný a z obáv o okopírovanie konkurenciou, išiel XM do predaja skôr ako boli vychytané všetky jeho “choroby”. Pri motorizácií 3.0 V6 bol použitý unikát a to hydraulický degresívny posilovač riadenia (DIRAVI), ktorý zabezpečoval stvrdnutie riadenia pri vyšších rýchlostiach. Tento model dlho slúžil predovšetkým pre príslušníkov vlády, vrátane francúzskeho prezidenta. Výroba modelu bola ukončená v roku 2000. Vzniklo 333 405 kusov tohto vozidla. To bolo pritom oveľa menej, než sa vopred počítalo – pôvodné plány zamýšľali s 160 000 vyrobenými XM ročne.

BMW 8
Nepochybne jedno z najkrajších BMW histórie je model z prvej generácie radu 8. Krásavec bol predstavený v roku 1989 na frankfurtskom autosalóne. Športovo založený motorista dostal 2-dverové 2+2-miestne kupé s dlhým predko s vtedy trendovými výklopnými svetlometmi. Rad 8 bol navrhnutý ako priamy konkurent Mercedesu SL a kupé Mercedesu S. Autá BMW radu 8 mali 8 alebo 12-valcové motory. Rad 8 bol vlajkovou loďou BMW pokiaľ bol vo výrobe a mal obmedzenú rýchlosť na 250 km/h, ale tvrdí sa že bez obmedzovača by dosiahol rýchlosť až 300 km/h. Pohon zaisťovali vidlicové osemvalce alebo vidlicové dvanásťvalce, a to s objemom až 5,6 litra a výkonom až 280 kW.

Výklopné svetlomety sú pre BMW 8 charakteristické. Zdroj fotografie: Wikimedia.org

Bola vyvíjaná aj vrcholná verzia BMW M8, jej sériovú výrobu znemožnila finančná kríza na začiatku deväťdesiatych rokov, ktorá ovplyvnila aj plány na mnohé ďalšie športové a superšportové vozidlá iných značiek.Výroba bola zastavená 12. mája 1999 s počtom 30 621 vyrobených kusov.

Ferrari 348
Ferrari 348 je posledný automobil s vidlicovým osemvalcom vyvinutý ešte za éry zakladateľa maranellskej automobilky Enza Ferrariho. Debutovalo na frankfurtskom autosalóne 1989, ako náhrada za model 328. Dostal do vienka štylistické prvky väčších, silnejších Ferrari. Bočné „žalúzie“ evokujú Testarossu, klinovitý predok zase model F40. V tom čase najrýchlejším sériovio vyrábaným autom na svete. Na dizajn dohliadal hlavný stylista Leonardo Fioravanti , známy návrhmi modelov ako F40, Daytona , 512 Berlinetta Boxer , 288 GTO P5, P6 a ďalšie. Po 348, sa vrátil k štýlu modelu 328 s okrúhlymi zadnými svetlami a zaoblenými bočnými naberačkami vzduchu.

Model 348 TB, bola dvojmiestna berlinetta. Štýl bol harmonický a aerodynamicky efektívny. Motor bol uložený v strede a tým koštruktéri dosiahli dokonalé rozloženie hmotnosti.Foto: Ferrari.com

Pohon zaisťovala 3,4-litrový motor V8 spojený s päťstupňovým manuálom. Poskytoval 221 kW, pri neskorších verziách potom 235 kW. Kompaktné superauto bolo dostupné vo forme kupé, targy aj kabrioletu (Spider). Vyrábalo sa medzi rokmi 1989 až 1995, kedy ho nahradilo Ferrari 355.

Lancia Dedra
Lancia Dedra na trh vstupovala ako menšia alternatíva k luxusnému modelu Thema, keď mala nahradiť obľúbený sedan Prisma. Išlo o sedan na báze vtedajšej Delty. Značka LANCIA bola slávna pre svoje úspechy v relly.

LANCIA Dedra. Zdroj fotografie: Archív redakcie

Dedra však nezaznamenala výrazný úspech mimo Talianska. Dedrá zákazníkov príliš nenadchli, mimo domovského Talianska sa dvakrát dobre nepredávali, nepomohol ani facelift v roku 1993, ani doplnenie ponuky o kombi vyvinutej francúzskou karosárňou Heuliez. Auto, od roku 1994 predávané aj ako kombi, zostalo na talianskom trhu populárne, až kým ho v roku 1999 nenahradila úplne nová Lybra . Bolo vyrobených celkom 418 084 kusov.

Land Rover Discovery
Prvá generácia tohto automobilu bola predstavená na frankfurtskom autosalóne 1989 a bola z veľkej časti technicky založená na vtedajšom Range Roveri. Debutoval v roku 1989, iba ako tretí model automobilky Land Rover – po off-roade Land Rover (Defender) a po luxusnom Range Roveri. Modelový rad je súčasťou ponuky značky dodnes, pričom aj dnešná piata generácia používa niektoré štylistické prvky originálu – či už po strane zadnej časti umiestnené náhradné koleso alebo zvýšený priestor pre cestujúcich.

Land Rover Discovery 3.5 z roku 1989. Zdroj fotografie: Wikimedia.org

Land Rover Discovery si v priebehu rokov vybudoval povesť špičkového SUV pre rodiny, pričom túto kategóriu pomáhal spoluzaložiť. Proti Range Roveru však Discovery stavilo na menšie motory (hoci bolo dostupné aj s V8) a niektoré jednoduchšie riešenia, pretože ho výrobca zamýšľal ako cenovo dostupnejší variant. Preto ebutoval najskôr ako trojdverový model, hoci neskôr nasledoval aj päťdverový model, alebo úžitkový van. Napriek tomu, že bol pôvodne predávaný ako cenovo dostupná alternatíva k Range Roveru, Discovery sa postupne posunul aj na vyššiu úroveň svojich nasledujúcich generácií a stal sa luxusným SUV.

Opel Calibra
Možno najkrajší Opel všetkých čias sa predstavil práve v roku 1989. Opel Calibra bol dizajnovaný nemeckým dizajnérom Erhardom Schnellom. So základom v podvozku Vectry, jazda a ovládanie nebolo významne lepšie ako automobil strednej triedy, z ktorého vznikla. Keď sa v roku 1989 začala Calibra vyrábať, bola najaerodynamickejším produkčným automobilom na svete.

Autor fotografie: Rudolf Stricker, zdroj: Wikimedia.org

Pohon zaisťovali hlavne benzínové dvojlitre (neskôr aj s preplňovaním turbodúchadlom), alebo vrcholný vidlicový šesťvalec s objemom 2,5 litra. Vo Veľkej Británii sa Calibra predávala s logom Vauxhallu, v Austrálii ako Holden. Výroba Calibry prebiehala v závode Opel v v Nemecku a vo Fínsku. Vrokoch 1989 – 1997 bolo spolu vzrobených 239 118 kusov „obyčajnej“ Calibry, 3 385 kusov s pohonom 4×4 a 12 015 kusov s motorom V6.

Peugeot 605
Veľké sedany sú segment, ktorý prevažná väčšina mainstreamových automobiliek kvôli klesajúcemu záujmu zákazníkov v priebehu rokov opustila. Na konci osemdesiatych rokov bola ale situácia iná, ako dokazuje napríklad v roku 1989 predstavený Peugeot 605. Bol vyrábaný do roku 1999. Štylisticky model prevzal elegantné tvary nadviazal na menšiu 405 -ku. Pod kapotou sa objavili dvojlitrové benzínové štvorvalce, rovnako ako trojlitrové šesťvalce. Nechýbali ani turbodiesely s objemom 2,1, respektíve 2,5 litra, ktoré doplnila aj základná atmosférická vznetová dva-jednotka. Model 605 bol vyrobený v rokoch 1989 až 1999 v 254 505 exemplároch.

Peugeot 605 sa predával výhradne vo forme sedanu, plánovalo sa však aj kombi, na ktoré však nakoniec nedošlo. Veľký sedan slúžil aj ako prezidentský špeciál, jazdil s ním vtedajší francúzsky prezident Francois Mitterrand.

Pancierový Peugeot 605. Zdroj ilustrácie: Archív redakcie

Obrnená limuzína sa používala počas oficiálnych štátnych návštev za prezidentovania Françoisa Mitterranda a prepravovala početné hlavy štátov ako boli Gorbačov, pápež Ján Pavol II., Kaddáfí, palestínsky vodca Arafat, alebo egyptský prezident Mubarak. Priestor pre cestujúcich z vysokopevnostnej oceli a okná sú nepriestrelné. Technické vlastnosti: 6-valcový motor v tvare V s objemom 2975 cm3 poskytoval limuzíne výkon 170 PS, prenos zabezpečovala automatická prevodovka ktorá mala 3-stupne.

Porsche 911 (964)

Zdroj fotografie: Wikimedia.org
Porsche 911 je snom mnohých automobilových fanúšikov. V roku 1989 debutoval model s interným označením 964. Navrhol ho Benjamin Dimson a oproti predchádzajúcim modelom 911 sa tento vyznačoval výraznými úpravami štýlu, najmä integrovanejšími nárazníkmi. Bolo to prvé auto tejto značky ponúkané s automatickou prevodovkou Porsche Tiptronic a pohonom všetkých kolies . Vyrábalo sa v rokoch 1989 až 1994. Celkom bolo vyrobených 63 762 kusov.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články