Klimatizácia v aute
- Martinský Rínok
- 24 júla, 2024
- 3:45 pm
Od tropických teplôt si zrejme neodpočinieme ešte celú prvú augustovú dekádu. Teploty by sa mali pohybovať od 27 do 33 °C. Mierne ochladenie by mala priniesť až druhá polovica augusta. Používanie klimatizácie v aute, najmä pri dlhých cestách je takmer nevyhnutné. Viete ju používať tak, aby ste neublížili svojmu zdraviu, ale aj svojej peňaženke?
Bez klimatizácie si dnes auto už nedokážeme vôbec predstaviť, Veľa vodičov ale klimatizáciu používa nevhodne, alebo neefektívne. Ako rýchlo dosiahnuť pohodlné podmienky v aute, keď sme ho nechali stáť celý deň na slniečku?
Pri parkovaní na priamom slnečnom svetle sa ľahko v priebehu niekoľkých hodín vyšplhá teplota v interiéri aj na viac ako 50 °C. Najúčinnejší spôsob, ako potom auto rýchlo ochladiť, je otvoriť všetky dvere, alebo aspoň okná. Tým sa teplota v aute rýchlo vyrovná s okolitým prostredím a aj tých trebárs tridsaťpäť stupňov je lepších ako päťdesiat.
O tom, ako budete mať v aute, veľa rozhoduje to, kde zaparkujete. Niekedy si jednoducho nemožno vyberať miesto na zaparkovanie a musíte auto nechať stáť celý deň na slnku, ale pokiaľ je to možné, hľadajte tienisté miesto. Hoci v aute bude od okolitého vzduchu horúco tak či tak, aspoň sa od priameho slnečného svetla nerozpáli celý interiér. Ďalšou možnosťou je používanie rôznych tienidiel, najobľúbenejšie sú fólie inštalované na čelné sklo. Aj keď ani tie nezabránia prenikaniu horúceho okolitého vzduchu do auta, tak aspoň ochránia práve palubnú dosku od priameho slnečného svetla.
Naštartovať zatvorené vyhriate auto a pustiť naplno klimatizáciu nie je ten najrýchlejší spôsob, ako z auta horúčavu dostať. To, čo po státí na slnku zostane horúce, je palubná doska, volant a všetky časti interiéru vystavené priamemu svetlu. Plast palubnej dosky potom pôsobí ako radiátor a aj keď máte auto vyvetrané, stále z prístrojovej dosky sála teplo.
Riešenie: najprv vetrať a až potom chladiť. Jednoducho otvorte všetky okná a nechajte to obrovské teplo z auta utiecť. Potom bude mať klimatizácia s ochladzovaním vzduchu v interiéri oveľa menej práce. Programovateľné ochladzovanie interiéru na diaľku má len veľmi málo áut. Novo sa s tým stretávame u elektromobilov, ale tam to funguje väčšinou len vtedy, keď je auto pripojené na nabíjačku.
Nastavenie klimatizácie: najprv sa snažte výduchy nastaviť tak, nech nemierili priamo na vás. Intenzívny prúd vzduchu na telá cestujúcich nie je veľmi zdravý, pretože vysušuje sliznice, horšie sa potom dýcha a môže to viesť aj k bolestiam svalov a kĺbov a ďalším problémom. Ideálne je, keď smeruje prúd vzduchu na strop a do strán k oknám. Vzduch sa v aute premieša. Ten ťažší a studenší klesne dole.
Telu tiež veľmi neprospievajú veľké teplotné skoky, takže si nenastavujte teplotu príliš nízko v porovnaní s okolitým prostredím. Pokiaľ viete, že absolvujete len krátku trasu, napríklad v meste, je lepšie si na tú chvíľu stiahnuť okienka a klimatizáciu ani nezapínať. V mestských rýchlostiach nie je aerodynamický hluk dole taký hrozný a na spotrebe paliva sa vyšší aerodynamický odpor otvorených okien výrazne neprejaví. Rovnako sa na tej krátkej trase interiér použitím klimatizácie ani veľmi nevychladí.
Pri dlhšej ceste si teplotu oproti okoliu znížte. Ak je vonku treba tridsaťpäť stupňov, nič sa nestane, keď si v aute nastavíte 22 °C. Síce sa obvykle hovorí, že by rozdiel medzi teplotou v aute a vonku nemal byť viac ako 5 až 7 ° C, ale to platí hlavne vtedy, keď často vystupujete a nastupujete.
Na dlhej trase bez zastávok si radšej nastavte príjemnú klímu, nech vás veľké teplo neunavuje. Hoci aj napríklad desaťstupňový rozdiel. Pokiaľ sa ale blížite do cieľa alebo chcete zastaviť, teplotu v aute postupne zvyšujte, nech rozdiel teplôt nie je veľmi veľký a pohybuje sa práve okolo piatich stupňov.
Na individuálne zváženie je, že či púšťať do auta horúci vzduch zvonku, alebo či by nebolo lepšie používať funkciu vnútornej cirkulácie vzduchu, ktorý je od klimatizácie už vychladený. Najmä u áut s menej účinnou klimatizáciou by tak malo byť jednoduchšie udržať v interiéri ľahšie príjemnú teplotu. Pozor, ale na to pri autách s tzv. mechanickou klimatizáciou, kde sa teplota nastavuje odhadom a najmä pri dlhšej jazde bude v aute ako v mrazničke. Vystúpenie do horúčavy z takto podchladeného auta je pre organizmus šok a môže sa to odraziť na vašom zdraví. Možno nie hneď, ale o pár rokov sa môžu ozvať napríklad vaše choré kĺby.