Prehľad správ
- PRAVDA.sk: Veľká zámorská noc Slovákov. Nemec hrdinom diablov, Slafkovský rozjasal fanúšikov Montrealu gólom po krásnej akcii
- HNonline.sk: Kňaz a historik o Františkovi: V role pápeža sa zmenil. Vedel sa pozerať do očí a rešpektovať aj kriminálnikov
- TERAZ.sk Na Slovensku je štátny smútok, zakázaný je hazard
- SITA.sk Slovensko si udržalo ratingový stupeň A+, agentúra S&P však upozornila na riziká pre našu ekonomiku
- STANDARD.sk Výsledky Tesly neboli vôbec oslnivé, jej akcie aj napriek tomu vzrástli. Prečo?
- INDEX.SME.sk Do Tatier na vlastné riziko? Správa TANAPu chce prikrmovať zver pri turistických chodníkoch
- TREND: Pandémia dezinformácií je na vzostupe. Hoaxy o vakcínach oslabujú spoločenskú imunitu
- ZIVE.AKTUALITY.sk: Skype končí: Kam sa presunúť, aby ste zostali v spojení?
- TVNOVINY.sk: Podľa Donalda Trumpa sú Ukrajina a Rusko veľmi blízko k dohode. Vyzval ich na stretnutie na vysokej úrovni
- TA3.com: Premiér Fico rešpektuje prezidentovo veto. Poslancom však odporučí, aby za covidové amnestie opätovne hlasovali
Najnovšie články
Krémová pistáciová plnka obalená v čokoládovej kruste je na sociálnych sieťach...
Prvýkrát astronómovia spozorovali tento asteroid na možnej kolíznej dráhe so...
Chcete mať v záhrade jeden z najkrajších a najelegantnejších stromov, ktorý...
Francúzsky prezident Emmanuel Macron v reakcii na signály prezidenta Trumpa,...
Talianska kuchyňa, tradícia, alebo marketing?
Umelec Pablo Picasso, ktorý čosi o farbách a ich pôsobení na diváka iste niečo vedel, raz povedal: „Farby, podobne ako črty, sledujú zmeny emócií.“ Možno ste si to už všimli aj bez Picassovej nápovedy. Cítite sa plní energie, keď vidíte červenú? Vďaka modrej farbe sa cítite pokojne a uvoľnene? Prečo je farba v našich životoch taká silná? Aké účinky môže mať na naše telo a myseľ?
Keď premýšľame o základných farbách, prvé farby, ktoré nám napadnú, sú červená, žltá a modrá. Všetci sme sa na základnej škole učili, že tieto tri farby sú stavebnými kameňmi na vytváranie všetkých ostatných farieb.

Pochopenie základných farieb je nevyhnutné v rôznych oblastiach vrátane umenia, dizajnu a tlače. Pomáha nám efektívne vytvárať a miešať farby a umožňuje nám skúmať psychologický vplyv farieb na naše emócie a vnímanie.
Primárne farby sú nevyhnutné pre naše vnímanie farebného sveta. Farebne vidí svet ľudské oko, ale farby vytvárajú rôzne vlnové dĺžky svetla. Každá primárna farba zodpovedá špecifickému rozsahu vlnových dĺžok, ktoré naše oči interpretujú ako konkrétnu farbu. Vnímanie farieb je zložitý proces, ktorý zahŕňa ľudské oko a rôzne vlnové dĺžky svetla. Všetky farby, ktoré vidíme, pochádzajú teda zo svetla a nie z predmetov samotných.
Umelci a interiéroví dizajnéri už dávno veria, že farba môže dramaticky ovplyvniť náladu, pocity a emócie. Farba je mocný komunikačný nástroj a možno ju použiť na signalizáciu akcie, ovplyvnenie nálady a dokonca aj ovplyvňovanie fyziologických reakcií. Niektoré farby sú spojené s fyziologickými zmenami, vrátane zvýšeného krvného tlaku, zrýchleného metabolizmu a namáhania zraku.
Farba môže hrať dôležitú úlohu pri sprostredkovaní informácií, vytváraní určitých nálad a dokonca ovplyvňovaní rozhodnutí ľudí. Ľudia si často vyberajú predmety vo farbách, ktoré vyvolávajú určité nálady alebo pocity, ako napríklad výber farby auta, ktorá pôsobí športovo, futuristicky, elegantne alebo dôveryhodne. Farby miestnosti môžu byť tiež použité na navodenie špecifických nálad, napríklad dizajn spálne v jemnej zelenej na vytvorenie pokojnej nálady.
Farebné preferencie majú vplyv aj na predmety, ktoré sa ľudia rozhodnú kúpiť, oblečenie, ktoré nosia, a spôsob, akým si skrášľujú svoje prostredie. Dizajnéri a marketéri to veľmi dobre vedia. Pôsobenie farieb skúma odbor psychológie farieb. Psychológia farieb je veda o tom, ako rôzne farby ovplyvňujú ľudskú náladu a správanie. Skúma, ako môžu farby ovplyvniť emocionálne reakcie, ako aj to, ako sú reakcie na farbu ovplyvnené faktormi, ako je vek a kultúrne pozadie.
Vedecké skúmanie psychológie farieb je relatívne nové, ale ľudia sa už dlho zaujímajú o povahu a vplyv farieb. V starovekých kultúrach sa farby často používali na liečbu rôznych stavov a ovplyvnenie emócií. Zohrali úlohu aj v rôznych duchovných praktikách. Zatiaľ čo vnímanie farieb je do istej miery subjektívne, niektoré farebné efekty majú univerzálny význam.
Farby v červenej oblasti farebného spektra sú známe ako teplé farby a zahŕňajú červenú, oranžovú a žltú. Tieto teplé farby vyvolávajú emócie od pocitov tepla a pohodlia až po pocity hnevu a nepriateľstva.
Farby na modrej strane spektra sú známe ako studené farby a zahŕňajú modrú, fialovú a zelenú. Tieto farby sú často popisované ako pokojné, ale môžu tiež vyvolať pocity smútku alebo ľahostajnosti.
Symbolické významy, ktoré sa často spájajú s rôznymi farbami:
- Červená: Vášeň, vzrušenie, láska
- Ružová: Jemná, rezervovaná, zemitá
- Fialová: Tajomná, vznešená, očarujúca
- Modrá: Múdrosť, nádej, rozum, pokoj
- Zelená: Príroda, rast, sviežosť
- Žltá: nádej, radosť, nebezpečenstvo
- Oranžová: Teplo, láskavosť, radosť
- Biela: Pravda, ľahostajnosť
- Čierna: Vznešená, tajomná, chladná
Asociácie farieb a emócií sa javia ako univerzálne. Tieto zdieľané významy môžu zohrávať zásadnú úlohu pri podpore komunikácie. Naše pocity týkajúce sa farieb sú často hlboko osobné a zakorenené v našej vlastnej skúsenosti alebo kultúre. Napríklad, zatiaľ čo biela farba sa používa v mnohých západných krajinách na vyjadrenie čistoty a nevinnosti, v mnohých východných krajinách je považovaná za symbol smútku.

Niekoľko starovekých kultúr, vrátane Egypťanov a Číňanov, praktizovalo chromoterapiu, alebo použitie farieb na liečenie. Pre starých Egypťanov bola farba dôležitou súčasťou ich života, symbolizovala povahu bytostí, ktoré zobrazovali. Egyptské slovo pre farbu, IWN, sa tiež prekladá ako charakter, dispozícia a povaha. Farba bola teda úzko spojená s podstatou bytia.
Chromoterapia sa niekedy označuje ako svetelná terapia. Používa ako alternatívna liečba. Pri tejto liečbe napríklad proti pocitom únavy zo súcitu a posttraumatického stresu.
- Červená sa používa na stimuláciu tela a mysle a na zvýšenie krvného obehu.
- Predpokladá sa, že žltá stimuluje nervy a čistí telo.
- Oranžová sa používa na liečenie pľúc a na zvýšenie hladiny energie.
- Verí sa, že modrá upokojuje choroby a lieči bolesť.
- Predpokladá sa, že indigové odtiene zmierňujú kožné problémy.
Väčšina psychológov vníma farebnú terapiu skepticky a poukazuje na to, že predpokladané účinky farieb sú často hrubo prehnané. Náladu meniace účinky farby však môžu byť len dočasné. Modrá miestnosť môže spočiatku vyvolávať pocity pokoja, ale tento efekt sa po krátkom čase rozplynie. Výskum však zistil, že farba môže ovplyvniť ľudí rôznymi prekvapivými spôsobmi:
- Kým farebné pilulky sú spojené s väčšou úľavou od bolesti, zatiaľ čo červené pilulky sú spojené s väčšími stimulačnými vlastnosťami.
- Červená spôsobuje, že ľudia reagujú vyššou rýchlosťou a silou, čo môže byť podľa vedcov užitočné pri športových aktivitách.
- Čierno uniformovaní hráči sú častejšie potrestaní na súťažných športových podujatiach.
Môžu sa farby použiť na zvýšenie produktivity pracovníkov alebo bezpečnosti na pracovisku? Aké farby ovplyvňujú správanie spotrebiteľov ? Preferujú určité typy osobností konkrétne farby? Na pochopenie mentálnych a fyzických účinkov farieb je potrebný ďalší výskum. Môžu existovať univerzálne asociácie, ale v jedinečnej emocionálnej a behaviorálnej reakcii zohrávajú dôležitú úlohu aj mnohé iné faktory, vrátane osobných preferencií a individuálnych skúseností.
Štúdie tiež ukázali, že určité farby môžu mať vplyv na výkon. Nikto nemá rád, keď je skúšobný test pokrytý červeným atramentom, ale jedna štúdia zistila, že videnie červenej farby pred skúškou skutočne poškodzuje výkon podaný v teste. Vystavenie študentov červenej farbe pred skúškou má negatívny vplyv na výkon testu. V prvom zo šiestich experimentov opísaných v štúdii bolo 71 študentom amerických vysokých škôl pred vykonaním päťminútového testu prezentované účastnícke číslo zafarbené buď červenou, zelenou alebo čiernou farbou. Výsledky ukázali, že študenti, ktorí mali pred testom červené číslo, dosiahli o viac ako 20 % nižšie skóre ako tí, ktorí mali zelené a čierne čísla.
Psychológia farieb naznačuje, že rôzne farebné odtiene môžu mať rôzne účinky, od zvýšenia našej nálady až po spôsobenie úzkosti. Mohla by však farba produktov, ktoré kupujete, niekedy povedať niečo o vašej osobnosti?
Keď kupujete položky, vaše preferencie farieb môžu povedať niečo o obrázku, ktorý sa pokúšate premietnuť. Farebné preferencie, od oblečenia, ktoré nosíte, až po auto, ktoré šoférujete, môžu niekedy vypovedať o tom, ako chceme, aby nás ostatní vnímali. Iné faktory, ako je vek a pohlavie, môžu tiež ovplyvniť náš výber farieb.
- Biela farba pôsobí sviežo a čisto. Biela farba auta navodzuje pocit mladosti a modernosti.

- Čierna je napríklad najobľúbenejšia farba pre luxusné vozidlá. Ľudia často opisujú túto farbu ako sexi, silnú a tajomnú.
- Strieborná je to tretia najobľúbenejšia farba vozidla a je spojená so zmyslom pre inováciu a modernosť. High-tech produkty sú často strieborné, takže farba je často vnímaná ako symbol novosti, modernosti a technickej špičkovosti.
- Červená je výrazná farba, ktorá priťahuje pozornosť, takže preferovanie tohto typu auta môže znamenať, že chcete o sebe vytvoriť obraz sily, akcie a sebavedomia.
- Modrá. Ľudia často opisujú modrú farbu ako farbu stability a bezpečnosti. Riadenie modrého auta môže okoliu naznačovať, že ste spoľahlivý a dôveryhodný.
- Žltá: Podľa odborníkov môže jazda na žltom vozidle znamenať, že ste vo všeobecnosti šťastný človek a možno trochu ochotnejší viac riskovať ako priemerný človek.
- Šedá: Odborníci tvrdia, že ľudia, ktorí jazdia na šedých autách, nechcú vyčnievať z radu.
Samozrejme, výber farby auta je často ovplyvnený cenou, výberom a inými praktickými problémami. Nielen okolnosti, ale aj preferencie farieb sa môžu časom meniť pod vplyvom trendu, ale aj iných faktorov. Človek môže uprednostňovať jasnejšie farby, ktoré priťahujú pozornosť, keď je mladší, ale keď starne, priťahuje ho tradičnejšia farba. Napríklad kúpa bieleho vozidla môže byť menej o tom, že také chcete chcete, aby si ľudia mysleli, že ste mladý a moderný, ale môže byť o vašej neochote akceptovať nezmyselne vysokú cenu príplatku za inú farbu, môže byť aj o skúsenostiach s inou farbou vozidla v horúcom lete.
Farby sú viac než len naše individuálne estetické voľby. Majú silu komunikovať, ovplyvňovať a inšpirovať. Pochopením psychológie farieb a strategickým výberom môžete túto silu využiť a zabezpečiť, aby vaše oblečenie, doplnky, alebo auto vždy udieralo na správnu strunu.
Podporte článok zdieľaním
Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket
Článok pokračuje pod reklamou
Prehľad správ
- PRAVDA.sk: Veľká zámorská noc Slovákov. Nemec hrdinom diablov, Slafkovský rozjasal fanúšikov Montrealu gólom po krásnej akcii
- HNonline.sk: Kňaz a historik o Františkovi: V role pápeža sa zmenil. Vedel sa pozerať do očí a rešpektovať aj kriminálnikov
- TERAZ.sk Na Slovensku je štátny smútok, zakázaný je hazard
- SITA.sk Slovensko si udržalo ratingový stupeň A+, agentúra S&P však upozornila na riziká pre našu ekonomiku
- STANDARD.sk Výsledky Tesly neboli vôbec oslnivé, jej akcie aj napriek tomu vzrástli. Prečo?
- INDEX.SME.sk Do Tatier na vlastné riziko? Správa TANAPu chce prikrmovať zver pri turistických chodníkoch
- TREND: Pandémia dezinformácií je na vzostupe. Hoaxy o vakcínach oslabujú spoločenskú imunitu
- ZIVE.AKTUALITY.sk: Skype končí: Kam sa presunúť, aby ste zostali v spojení?
- TVNOVINY.sk: Podľa Donalda Trumpa sú Ukrajina a Rusko veľmi blízko k dohode. Vyzval ich na stretnutie na vysokej úrovni
- TA3.com: Premiér Fico rešpektuje prezidentovo veto. Poslancom však odporučí, aby za covidové amnestie opätovne hlasovali
Najnovšie články
Pred šiestimi rokmi, potom, čo Nathalie Bondil počula o lekároch,...
Krémová pistáciová plnka obalená v čokoládovej kruste je na sociálnych sieťach...
Prvýkrát astronómovia spozorovali tento asteroid na možnej kolíznej dráhe so...
Chcete mať v záhrade jeden z najkrajších a najelegantnejších stromov, ktorý...
Francúzsky prezident Emmanuel Macron v reakcii na signály prezidenta Trumpa,...
Talianska kuchyňa, tradícia, alebo marketing?