Prehľad správ

Najnovšie články

Ceny na pumpách sa zbláznili. Ako ušetriť?

Benzín a nafta sú rekordne drahé, doslova nám ich ceny rastú pred očami. Úsporná jazda sa oplatí teraz ešte viac ako kedykoľvek predtým. Dá sa vôbec jazdiť úsporne a v čom je fígeľ?

Najviac paliva sa spotrebuje na samotný rozjazd auta. Pre jazdu vpred po rovine stačí spravidla desať percent výkonu motora a desať až dvadsať percent jeho sily (točivého momentu). Pre úsporu je najlepšie ho udržovať stále v pohybe. Práve preto autá tak žerú v kolónach, vodiči vlastne prešli pár kilometrov a pol nádrže je fuč.

V dnešných autách je nutné mať „pokojnú“ nohu, lebo podstata úspory čoraz drahšieho benzínu a nafty je v tom, že mali by sme dosiahnuť čo najrýchlejšie cestovnú rýchlosť, ktorou chceme ísť a potom už ju len udržiavať a „hrať“ sa so zotrvačnosťou vozidla a pozerať sa ďaleko dopredu a hlavne predvídať. Čo najmenej zastavovať, pretože rozjazdy „zožerú“ paliva najviac. Hlavný fígeľ je teda v plynulosti a predvídaní. Pohľadom sa snažte byť v miestach, kde budete za desať až pätnásť sekúnd. To je v mestskej premávke pri päťdesiatke nejakých stopäťdesiat až dvesto metrov. Dôležité je však neustále kontrolovať aj bezprostredné okolie auta.

Na svetelnej križovatke je dobré sledovať signalizáciu pre chodcov. Tak sme schopní, kým padne zelená pre nás, pripraviť sa na rozjazd. Pokiaľ vidíme, že bude auto odbočovať doprava, kde je kombinovaný semafor s chodcami, tak počítame s tým, že odbočujúce auto bude dávať chodcom prednosť a zastaví v jazdnom pruhu ostatné vozidlá.

Vo chvíli, keď pôjde električka alebo autobus MHD v pruhu vedľa, nemá zmysel jazdiť s nimi o závod, pretože oni majú často preferenciu riadenej svetelnej signalizácie. Často to vychádza tak, že vodiči áut prídu na križovatku a tesne pred tým padne červená, aby električka, alebo autobus mohli prejsť.

Mantrou šetrenia paliva je plynulosť jazdy. Veľa vodičov jazdí tak, že idú autu pred sebou tesne na nárazníku. Nielen že je to nebezpečné, ale je to aj nehospodárne. Takýto vodič vlastne len vníma a reaguje na brzdové svetlá auta pred sebou. Dôležité je udržiavať si odstup od auta, ktoré ide pred vami. To znamená, že si môžete vytvoriť vlastný štýl a stratégiu, ktorú pôjdete, a nebudete preberať (hoci podvedome) jazdný štýl vodiča pred sebou. Keď odstup ešte zväčšíte, máte na výber aj väčší počet riešení jednotlivých situácií a máte možnosť pohrať sa už s vydanou energiou, lebo, ak to situácia vyžaduje, stačí zložiť nohu z plynu a akoby plachtiť. S odstupom vidíte že či nie je lepšie nepridávať, neuberať, jednoducho nejakým spôsobom zafixovať polohu podľa toho, koľko výkonu budem potrebovať a ako budem potrebovať akcelerovať. Samozrejme s ohľadom na potrebu riadiť auto bezpečne a ohľaduplne. Netreba sa báť použiť plynový pedál tam, kde je to potrebné, napríklad na pripájacom pruhu. 

Ropná kríza v Západne Európe v roku 1973. Zdroj fotografie: Archív redakcie
Ceny benzínu na čerpacích staniciach sú kvôli ruskej vojne na Ukrajine na rekordných úrovniach. Liter nafty teraz v Nemecku stojí viac ako Super E10. Zdroj fotografie: Tz.de

V záujme šetrenia paliva si treba osvojiť aj stratégiu hospodárnej jazdy z kopca a do kopca. Z kopca dole využívame to, že auto vlastnou hmotnosťou zrýchľuje. Vozidlá sú dnes plné asistentov a pomocou nich auto napríklad rozpozná, či ide z kopca dole alebo po rovinke, pokiaľ má rôzne radary a ďalšie podporné systémy, vie samo brzdiť.

Dnes už autá s automatmi žerú menej ako tie s manuálnym radením. Nižšia spotreba pri automatických prevodovkách je dnes daná tým, že automat sa nebojí držať motor v nízkych otáčkach. Motory sú dnes schopné fungovať v režime 1200, 1500 otáčok pri osobnom aute. Bežný vodič s manuálnou prevodovkou má skôr tendenciu držať motor vo vyšších otáčkach.

Pravidlá šetrenia paliva sú notoricky známe, ale nezaškodí ich zopakovať:
– Vyberte z kufra nepotrebné veci, každých 10 kg navyše rovná sa 0,1 litra/100km.
– Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách, lebo podhustené pneumatiky zvýšia spotrebu pokojne o pol litra na 100 km.
– Používajte s rozmyslom vyhrievanie sedadiel, ktoré je veľmi veľkým žrútom energie a nezabudnite vypínať vyhrievanie zrkadiel.
– Spotrebu paliva z nádrže ovplyvnia aj otvorené okienka. Môže to byť aj 0,3 l/100 km. Zatiaľ čo totiž valivý odpor rastie s rýchlosťou jazdy lineárne, aerodynamický odpor rastie s mocninou rýchlosti. Odpor vzduchu je tak v stokilometrovej rýchlosti zhruba dvojnásobný oproti sedemdesiatke. Aerodynamický odpor vo vyšších rýchlostiach odoberá najväčšiu časť výkonu vozidla, pri diaľničnej jazde spotrebuje auto zhruba šesťdesiat percent výkonu motora práve na „pretlačenie“ odporu vzduchu.
– Nevozte kvôli zhoršenej aerodynamike na streche prázdnu záhradku.
– Lyže, je z hľadiska aerodynamiky lepšie viezť v strešnom boxe, ako samostatne upevnené na záhradke, aj keď strešný box si tiež vypýta svoje – až 2 l /100 km.
– Prívesný vozík zvýši spotrebu o 1l na 100 km.
– Najhorší je zlý štýl jazdy. Plyn, brzda, plyn. Ten si z nádrže potiahne najviac paliva. 

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články