Prehľad správ

Najnovšie články

Fake news a hoaxy. Sú tu s nami už stáročia

Niektoré krajiny, najmä európske sa pokúšajú sociálne siete regulovať. Povedzme si hneď úvodom, že zatiaľ neúspešne. Internet a sociálne siete po krátkom období, keď si ich politici nevšímali, prišli do fázy, keď sa ich naučili iní politici účinne používať proti iným politikom. A vznikol problém. Spolu s nim prišli dovtedy takmer neznáme slová ako hoax, fake news a hate speech.

Iných politikov zas vystrašilo, ako sa pomocou poznania sociologických algoritmov dá zaistiť vysoká volebná podpora (úloha spoločnosti Cambridge Analytica pri volebnom víťazstve Donalda Trumpa a pri referendovom víťazstve zástancov brexitu) a že to mení zabehané pravidlá volebných zápasov. Tým porazeným, sa prirodzene nepáči, že túto širokú a hlavne neriadenú rieku informácií neovládajú tak, aby pracovala iba pre nich. Preto prichádzajú s myšlienkami regulácie. Dá sa to vôbec?

Keďže veľké sociálne siete sídlia v USA a riadia sa tamojšou, oproti Európe, oveľa liberálnejšou legislatívou, európski politici vychádzajú z týchto internetových sporov s dlhým nosom. Napriek tomu to niektorí z nich stále nevzdali a skúšajú triky na sociálne siete a internet ako taký. Tajne závidia čínskym súdruhom, ako majú tamojší internet pod palcom. Čínske metódy sú v Európe nepredstaviteľné. Tak európski demokrati to skúšajú napríklad pomocou zavádzania zdanenia zisku internetových gigantoví na lokálnom trhu (Francúzsko), alebo trestajú spoločnosti rôznymi finančnými pokutami za neregulovanie obsahu, alebo nedostatočnú ochranu osobných údajov. Alebo nápadom na zriadenie nového ministerstva, ktoré bude bojovať okrem iného aj proti fake newsom a hoaxom (pozri volebný program Progresívne Slovensko-Spolu).

Keď chceme týmto búrlivým a všetko meniacim informačným procesom porozumieť, mali by sme sa pozrieť do histórie. Keď si chceme domyslieť možné dôsledky dnešného prudkého rozvoja internetu a sociálnych sietí, musíme študovať napr. nepriame dôsledky vynálezu kníhtlače Johannesa Gutenberga pred päťsto rokmi. Tam nájdeme analógie, ktoré pri správnom pochopení čo sa vtedy stalo, keď sa neregulovane a masovo začali šíriť a vymieňať si informácie. Ako sa s tým vyrovnal vtedajší establishment? Povedzme si rovno, veľmi mizerne. Odišiel do histórie.

Foto:givewp.com

Vynález tlače môžeme prirovnať k súčasnej expanzii informačnej revolúcie pomocou spustenia internetu a jeho detí – sociálnych sietí. Kníhtlačou vtedy prišlo k explózii šírenia informácii, ktoré, nezodpovedali predstavám zavedeného kánonu cirkvi. Z jej pohľadu sa publikovalo odrazu obrovské množstvo „hoaxov“ od autorov, ktorí sa pokúšali reformovať cirkev (Martin Luther), filozofiu (Giordano Bruno) a vedu (Galileo Galilei).

Rovnako, ako je to dnes u internetu a sociálnych sietí, začalo byť aj po Gutenbergovi veľmi rýchlo nemožné tlačiarne centrálne ovládať. Okrem serióznych diel sa šírili z nich rôzne pamflety a obskurné tlače. Také vtedajšie fake news. A tak ako dnes, mali obrovský úspech, lebo šialené veci sa ďaleko častejšie šíria virálne, preto, že publikum zaujímajú šialené veci viac ako poézia, alebo vedecké úvahy. Vytlačené myšlienky, že medzi ľuďmi žijú čarodejnice a treba ich nájsť a upáliť sa šírili masovejšie a rýchlejšie ako idealistické traktáty reformátora cirkvi Martina Luthera.

Foto: lokal.hu

Pre úvahy o regulácii obsahu dnešných sociálnych sietí je dôležitá myšlienka, alebo skôr odpozorovaný fakt, že úspešní chlapci zo Silicon Valley nemajú ani potuchy o význame histórie a a tom, ako sa môžeme z nej poučiť. Oni vidia len jednotky a nuly. Nezamýšľané dôsledky svojho podnikania neriešia.

Preto asi nič ani nevedia o období po rozšírení produktov z nových tlačiarní a že to veľmi pripomína dnešnú dobu. V 16. a v 17. storočí nastala ostrá polarizácia videnia sveta a ako by mimo tohto sa roztrhlo vrece vtedajších fake news. Presne ako na dnešnom Facebooku.

Vďaka cirkulovaniu informácií sa svet akoby zmenšil. A preto sa nákaza obskurnými informáciami šíri oveľa rýchlejšie. To platí pre obdobie po vynáleze kníhtlače rovnako, ako aj pre nás v dobe facebookovej. Bude ešte dlho, dlho trvať, kým sa ten informačný neporiadok uprace. Alebo nie?

 

 

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články