Krstná mama punku
- Martinský Rínok
- 12 januára, 2023
- 8:52 am
Vivienne Westwoodová, rodená, sa narodila v roku 1941 ako Vivienne Swireová v severnom Anglicku v grófstve Derbyshire. Jej rodičia boli robotníci. Možno aj preto nechápali vášeň svojej dcéry pre čítanie kníh. Raz jej matka dokonca dala menšiu sumu, aby ju motivovala k odhláseniu sa z miestnej knižnice. Na druhej strane jej rodičia vštepovali sebavedomie a schopnosť pracovať manuálne rukami. Neskôr, už ako známa návrhárka povedala, že v piatich rokoch si dokázala vyrobiť topánky a od 11 rokov si šila pre seba oblečenie.
V roku 1957 sa rodina presťahovala do Londýna, kde jej rodičia dostali prácu na pošte. Vivienne strávila jeden semester na umeleckej škole, kde študovala šperkárstvo. Napokon vyštudovala za učiteľku a začala učiť na základnej škole. Nemala žiadne riadne vzdelanie v oblasti módneho návrhárstva, ale ani to jej nezabránilo v tom, aby si ušila svoj vlastný svadobný odev, keď sa v roku 1961 vydala. Za manžela si zobrala módneho a tanečného nadšenca Dereka Westwooda. Spolu mali syna syna Benjamina. „Žili sme v kúzle amerického sna: usmievavá gazdinka s upravenou hlavou a naškrobenou zásterou, všetko sa blyští, manžel príde z práce – a tam ho čaká ideálna rodina. Ale potom sa americký sen končí. Zrazu som si uvedomila, že sú to len kecy, všetko je nudné,“ popísala svoje manželstvo v dokumente „Westwood. Punk, ikona, aktivista.“ Manželstvo s Derekom vydržalo dva roky, ale po rozvode si nechala jeho priezvisko.
Vrátila sa k rodičom, naďalej učila v škole a aby si privyrobila, predávala doma vyrobené šperky. V roku 1965 ju jej brat zoznámil s 19-ročným študentom umenia Malcolmom McLarenom. Neskôr si Westwoodová vo svojich memoároch spomenula, že ju na ňom zaujala jeho nevšedná pleť: McLaren totiž použil mastenec, aby zdôraznil svoju bledosť. Začal jej pomáhať s dizajnom šperkov a začali si románik. V roku 1967 Vivien porodila ich syna Joea. Aj vzťahy v druhom manželstve boli komplikované. Syna Joea vychovávala jeho stará mama. McLaren požiadal svojho syna, aby mu nehovoril otec, odmietol pomôcť Vivien s deťmi a opustil ju.
Napriek rozpadu manželstva ich vzťah na boli biznisu pokračoval. V roku 1971 si spoločne otvorili v Londýne obchod „Let It Rock“ a začali tam predávať plyšové oblečenie, ktoré bolo vtedy v móde. Obchod viackrát zmenil koncept a aj názov . Najznámejší z názvov bol „Sex“. Do polovice 70. rokov predávali roztrhané tričká, dlhé rukávy s portrétom Alžbety II., ktorej pery prepichli špendlíkom, košele a nohavice s popruhmi ako na padák, spodnú bielizeň s ostňami a vinylové oblečenie – vo všeobecnosti všetko, čo by si vtedajšia ctihodná snobská londýnska verejnosť nikdy neobliekla.
Práve v tomto obchode sa Westwoodová a McLaren stretli s budúcimi hudobníkmi kultovej punkovej skupiny Sex Pistols. McLaren sa stal ich manažérom a Westwoodová ich obliekla. The Sex Pistols ukázali svetu ako znie punk a Westwoodová tejto hudbe dala vizuálnu podobu.
Pre ňu bol punk spôsobom, ako vyzvať establishment, aby zmenil svet. Postupom času si však uvedomila, že väčšina fanúšikov punk považuje len za hudbu a osobný štýl prezentácie a nemieni sa hlbšie angažovať v zlepšovaní sveta tak ako ona. Sama priznala, že bola z toho sklamaná. Aj samotný punk časom odumieral. Začiatkom osemdesiatych rokov McLaren prešiel od Sex Pistols na novú vlnu s kapelou Bow Wow Wow. Westwoodová pre túto zmenu vymyslela oblečenie inšpirované pirátmi a indiánmi.
V roku 1981 sa prvýkrát zúčastnila londýnskeho týždňa módy a predstavila slávnu kolekciu Pirates. Odvtedy neustále prehodnocovala vzhľad súčasného obliekania. Najprv spolu s McLarenom, s ktorým prišli s niekoľkými ďalšími kolekciami a potom sama. McLarene zomrel v roku 2007 vo veku 64 rokov na rakovinu.
Do konca 80.-tych rokov Westwoodová získala uznanie vo svete módy. V rokoch 1991, 1992 a 2006 bola vyhlásená za britskú dizajnérku roka . V roku 1992 jej kráľovná Alžbeta II. udelila Rád Britského impéria. Na udalosti sa Westwoodová objavila v sivom obleku – a bez nohavičiek… Tento moment fotografi zachytili, keď sa otočila a zdvihla sukňu. V roku 2006, po získaní vyššieho stupňa rovnakého rádu, Westwoodová podľa svojho priznania opäť prišla ku kráľovnej bez spodnej bielizne, ale už aspoň nepózovala fotografom.
Ľudia si ju spájajú hlavne s punkom a všetkou jeho estetikou, ale ona je oveľa viac než to. Ovplyvnili ju dejiny umenia, maľby starých majstrov. Inšpiráciu si našla najmä v historických kostýmoch 17.-19. storočia. Do súčasnej módy priniesla zo zabudnutia korzety a premenila ich zo spodnej bielizne na plnohodnotné kostýmové kúsky. Vymyslela „mini crini“, zmenila viktoriánsku róbu s krinolínou, ale na takú krátku, že by si ju ženy tej doby nikdy neobliekli. Westwoodová, ešte spolu s McLarenom vytvorili klobúk Buffalo, ktorý internetová generácia objavila v roku 2014, keď ho mal na sebe hudobník Pharrell Williams na odovzdávaní cien Grammy . Modelkám až karikatúrne zdôraznila prsia a boky a postavila ich na takú vysokú platformu, že niektoré doslova na móle padali .