Prehľad správ

Najnovšie články

Zima sa blíži. Chystáte sa prezúvať?

Na severe Slovenska sa už očakáva prvý sneh, to je vážny signál pre vodičov, že je čas prezuť auto na zimné pneumatiky. Ich stav by si mali skontrolovať aj vodiči, ktorí jazdia do okolitých krajín. Môžete dostať pokutu za jazdu na letných pneumatikách v čase, keď je v danej krajine povinnosťou každého vodiča, mať auto prezuté na zimné. Odpoveď, že na Slovensku ešte nemusíme, tamojších policajtov zaujímať nebude. Zatiaľ v pneuservisoch nie je nával. Očakáva sa, že to čoskoro zmení.

Potrebujete pre svoje auto kúpiť novú sadu zimného obutia? Testovací komisári nemeckého autoklubu ADAC si na zimné pneumatiky, najmä na novinky na trhu, posvietili už v lete. Vyskúšali ich na suchých cestách v Nemecku a na zasnežených fínskych polygónoch.

Kvôli čo najvyššej objektivite získania výsledkov pneumatiky sa testovali na rovnakých vozidlách VW Golf a Audi A4 s predným pohonom. Všetky testované pneumatiky technici kupujú kvôli objektivite na voľnom trhu, čiže nedostávajú od výrobcov žiadne firemné „vzorky“. Ak od niektorého významného výrobcu nie je k dispozícii na trhu horúca novinka pre túto zimnú sezónu, siahnu po staršom dostupnom type.

Predtým, ako vyrazili na testy do Fínska, pneumatiky podrobili „suchým“ meraniam na nemeckých cestách okolo Hannoveru. Tam merali hluk, opotrebovanie a brzdnú dráhu na suchu. Desaťčlenný tým otestuje z každého typu šesť sád, ktoré opakovane montujú na autá. Skúšobní vodiči nevedia, aký typ od ktorého výrobcu práve testujú. Testy na snehu sa robia vo Fínsku. Každý typ od jednotlivého výrobcu absolvuje 25 jázd. Množstvo získaných údajov zaručuje objektivitu výsledkov.

Výrobcovia pneumatík pozorne sledujú, aké hodnotenie dostanú od renomovaného autoklubu. Prepracovaná metodika testovania dáva veľkú šancu, aby boli výsledky testov objektívne a prinášali kupujúcim dôležité informácie. Pneumatika, ktorá v testoch nedopadne dobre, má slabé vyhliadky na ekonomický úspech. Ako teda dopadli testy v populárnej triede 195/65 R15 a 225/50 R17? 

Zdroj fotografie: ADAC

Test pneu rozmeru 195/65 R15
Dobrá správa je, že v triede zimných pneumatík pre Golf, Astru, alebo Octáviu nenašli technici vyslovene zlú pneumatiku. Rozdiely boli medzi jednotlivými výrobcami minimálne. V celkovom hodnotení najhoršie dopadla značka KUMHO. Zlé výsledky mala na suchej vozovke. V tejto disciplíne zaostával za ostatnými aj český výrobca BARUM. Barumke to nešlo moc dobre ani na mokrej vozovke, ale na snehu a ľade bola ich pneumatika lepšia, ako celkovo najlepšie DUNLOP a GOODYEAR. Dlhé roky v tejto triede kraľoval testom CONTINENTAL. Tentokrát mu nevyšli testy na suchu. Za to dostal známku iba 2,7. Bol síce v ostatných disciplínach špičkový, úplne najlepší zo všetkých, ale slabota na mokrej cesta a aj na snehu, ho obrala o celkové víťazstvo.

Zdroj fotografie: Testworld

Test pneu rozmeru 25/50 R17
Osemnásť kandidátov v tejto triede podstúpilo testy, aby výsledky povedali, že v popredí kvality v tejto triede sú tradičné značky DUNLOP a MICHELIN a že dobre im sekunduje GOODYEAR. Na konci rebríčka sa ocitli čínske značky GOODRIDE a LINGLONG. Obe sú podľa technikov doslova nebezpečné výrobky. Čínska pneumatika od GOODRIDE absolútne prepadla na snehu, kde získala najhoršiu možnú známku 5,5 bodov. Bola zlá pri rozjazde, brzdení a podľa testovacích technikov si vôbec nezaslúži pomenovanie „zimná“. Pneu od LINGLONG-u sa vôbec nedarilo na mokrej ceste, kde pri zabrzdení z 80 km/hod. rýchlosti mal automobil o 6 metrov dlhšiu brzdnú dráhu ako bol priemer ostatných testovaných značiek. Tam, kde auto s víťazom tejto disciplíny už stálo, auto na LINGLONG-och ešte malo rýchlosť 40 kilometrov… Áno, niektoré značky útočia na vodičov svojou cenou, ale treba myslieť aj na život a zdravie.

Koho to zaujíma viac, podrobné výsledky pre jednotlivé rozmery pneumatík nájde na stránke nemeckého autoklubu (ADAC): https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/

Protektory sa vracajú do hry
Kedysi to bolo bežné, že vodiči nekupovali za ojazdené nové pneumatiky, staré, pokiaľ neboli poškodené bočnice, zaniesli na obnovu dezénu – protektorovanie. Šetrilo to peňaženku i životné prostredie. Protektorované pneumatiky sa zrejme dostanú aj na kolesá novo vyrobených áut. Záujem o protektory oživuje firma CONTINENTAL. Treba podotknúť, že pneumatiky pre úžitkové a nákladné autá sú na protektorovanie vhodnejšie ako pneumatiky pre osobné autá.

Výrobca Continental, ktorý práve oslávil 150 rokov od svojho založenia (8. október 1871) chce k výrobe pneumatík, ktoré vyrába od roku 1889, pristúpiť v duchu aktuálnej módy v štýle Green Dealu: plánuje použitie vlákien z recyklovaných PET fliaš, zmesi s gumou z púpav, ktoré si firma sama vypestuje, a tiež čo možno najvyššie využitie ojazdených pneumatík na výrobu protektorov.

Pneumatika pre lietadlá vyrobená s použitím púpavy ako náhrady kaučukovníka. Zdroj fotografie: Aviationpros.com

V rámci firmy prebieha výskum pestovania a spracovania púpav. Spracovaním ich koreňov sa získava guma, nazývaná taraxagum, ktorá je plnohodnotnou kvalitatívne náhradou exotického kaučukovníka. Continental chce kaučuk z púpav využívať aj pri výrobe pneumatík pre osobné automobily, ale i lietadlá. Doteraz boli naše polia celé žlté od repky, ktorá sa primiešava do biopalív a s ich postupným koncom, budú opäť žlté, ale tentokrát od púpavy.

Výraznejším zásahom do zabehaného sveta pneumatík bude príklon automobilových výrobcov k protektorovanými pneumatikám. Záujem prejavila značka Audi. Priblížila sa doba kedy sa po nemeckej diaľnici bude rútiť výkonné prémiové auto na protektoroch, ktoré sú súčasťou prvovýbavy od automobilky… Spoločnosť Continental vraj už kúpila vo Francúzsku špeciálnu továreň na protektory. Aj do sveta pneumatík prichádza nová doba! 

Podporte článok zdieľaním

Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články