Prehľad správ

Najnovšie články

Pomôžu tam, kde zimné pneumatiky už nestačia

Vyzerá to tak, že napriek všetkým možným epidemiologickým obmedzeniam a zákazom sa bude tento rok počas zimy na Slovensku lyžovať. Na zasnežené cesty vedúce do horských stredísk je dobré pribaliť si do auta aj snehové reťaze. Tie pomôžu vodičom tam, kde už aj najkvalitnejším zimným pneumatikám dochádza dych. Legislatíva ukladá povinnosť použiť snehové reťaze všade tam, kde to prikazuje dopravné značenie. Táto účinná pomôcka vás ale môže zachrániť aj mimo horské oblasti a nebezpečné úseky na zľadovatenej, alebo na od snehu neočistenej vozovke.

Pri zimnej ceste na hory sú snehové reťaze vítanou súčasťou zimnej výbavy, lebo aj auto s pohonom 4×4 môže naraziť na limity trakcie pneumatík. Pri autách s predným alebo zadným pohonom býva ich pomoc ešte dôležitejšia. Snehových reťazí existuje viac druhov, líšia sa nielen materiálom z ktorého sú vyrobené, ale aj cenou. A čo je niekde na okraji cesty v zimných podmienkach dôležité, líšia sa aj komplikovanosťou spôsobu upevnenia.

Oceľové snehové reťaze
Napriek tomu, že sú oceľové snehové reťaze najnáročnejšie na manipuláciu pri ich nasadzovaní, sú medzi vodičmi najobľúbenejšie. Najmä kvôli ich účinnosti na ľade a v hlbokom snehu. Ich kvalitu oceníte najmä v namrznutom kopci. Účinnosť a priľnavosť ovplyvňuje kvalita výrobku, na ktorej sa vodičom neoplatí šetriť.

Textilné snehové reťaze
Nie sú hlučné, dobre sa skladujú a ľahko sa nasadzujú. To sú ich najväčšie výhody. Textilné reťaze, sú vyrobené z recyklovateľného materiálu, sú naviac prateľné, nepoškodzujú hliníkové kolesá a po nasadení sa automaticky vycentrujú. Tzv. “ponožky”, sú schválené pre osobné vozidlá v celej Európskej únii a vo Švajčiarsku, ako plnohodnotná náhrada oceľových snehových reťazí na miestach, kde to vyžaduje dopravné značenie. Životnosť je 300-400 km, ale záleží predovšetkým na povrchu, kde sú použité. Najviac ich môže zničiť povrch suchého asfaltu, v podstate opak toho, na čo sú určené. Preto by mal vodič po výjazde zo zasneženej alebo zľadovatenej vozovky na suchú návleky sňať a uložiť do auta. Kde môžete použiť textilné snehové reťaze? Takmer všade tam, kde je sneh alebo ľad.

Plastové snehové reťaze
Plastové reťaze do nepriaznivých zimných podmienok sú síce dobrým variantom z hľadiska rýchlosti nasadenia, v účinnosti však ďaleko zaostávajú za oceľovou i textilnou konkurenciou. Ich použitie je jednoduché, jednoducho sa upevnia na kolesá zubami von a pevne pritiahnu. Poslúžia ako núdzové riešenie. Z bezpečnostných dôvodov sa odporúčajú len na jedno použitie

„Tekuté“ snehové reťaze
Poskytnú krátkodobo zvýšenú priľnavosť pneumatík, ktorá sa ale stráca oterom už po niekoľkých kilometroch jazdy. Ide o dočasnú pomoc, ktorú však môže vodič aplikovať za pár sekúnd. V odľahlých horských oblastiach, alebo v zľadovatenom kopci „tekuté“ snehové reťaze v spreji nikoho asi nespasia, ale v ľahkých závejoch a pri miernej poľadovici sú pohotovým riešením v núdzi.

Odborníci rakúskeho autoklubu ÖAMTC a ich švajčiarski kolegovia z TCS otestovali pred zimnou sezónou deväť typov snehových reťazí. Porovnávali hlavne klasické oceľové reťaze a ich textilnú alternatívu.

Textilná náhrada snehových reťazí Goodyear Ultragrip. Zdroj fotografie: ÖAMTC

Test mal určiť, ktoré riešenie je lepšie. Zamerali na tri vlastnosti výrobkov. Prvou bola jednoduchosť inštalácie a použitia. Kvôli tomu sa hodnotila aj zrozumiteľnosť a kvalita tlače pribalených návodov na použitie. Teda nielen ich názornosť a presnosť, ale aj odolnosť proti vode, pretože manuál často skončí v jednom obale so zloženými mokrými reťazami.

Spôsob inštalácie obodoval odborník a dvaja neskúsení užívatelia, ktorí na testovacie vozidlá montovali reťaze za najrôznejších podmienok. Počas montáže sa tiež hodnotila úroveň spracovania reťazí, ich protikorózna ochrana, miera napnutia a nutnosť dotiahnutia. V tejto časti testu sa darilo najmä textilným návlekom. Manipulácia s nimi je jednoduchšia, na kolesá auta sa montujú jednoduchšie. Z oceľových klasík, ktoré sa textilným súperom dokázali v tomto aspoň vyrovnať, to boli podľa testu Pewag Servomatik. Sú navrhnuté práve s ohľadom na rýchlu montáž a majú aj automatické napínanie.

 

Najdôležitejšou disciplínou v teste bolo zistiť na čo sú vlastne reťaze / návleky vymyslené –  účinnosť pomoci v jazde na snehu. Posudzovalo sa brzdenie, akcelerácia a aj bočné vedenie. S vozidlami sa jazdilo v stúpaní i v zákrutách, presne sa merala brzdná dráha a trakcia. Textilné náhrady sa oceľovým reťaziam na snehu vyrovnali. Obzvlášť to platí o Michelin Easy Grip Evolution, čo sú návleky v podobe textilnej siete spojenej kovovými sponami. Riešenie od Michelinu dostalo za jazdu na snehu dokonca absolútne najvyššie hodnotenie, ktoré prekonalo v tejto disciplíne aj najlepšie oceľové reťaze Pewag Servomatik. 

Výsledky testu nájdete na stránke rakúskeho autoklubu. Zdroj ilustrácie: ÖAMTC
Potom prišlo na rad hodnotenie životnosti. Počas tejto disciplíny museli autá s nasadenými reťazami, alebo natiahnutými návlekmi, absolvovať 50 km vzdialenosť rýchlosťou do 50 km/h po suchom asfalte. A tu textilné alternatívy s klasickými oceľovými prehrávali. Po jazde bolo na nich poznať poškodenie a niektoré boli aj roztrhané. Práve hodnotenie výdrže výsledky celého testu rozhodlo. Víťazom sa stali tie najjednoduchšie a najlacnejšie klasické oceľové reťaze Pewag Brenta 9. Ich inštalácia síce patrí k zložitejším, na snehu sa ale správajú dobre. Zo všetkých testovaných mali najlepšiu predpokladanú výdrž. Textilné alternatívy „ponožky“ sú tiež dobré riešenie pre jazdu na snehu a bodujú ako rýchlo a pohodlnejšie nasaditeľná alternatíva, pre prípad, že vodič potrebuje vyriešiť krízovú situáciu v horách, ale aj mimo nich na zasneženej ceste, alebo pri poľadovici a s reťazami to až tak zručne nevie.
Zdroj ilustrácie: Archív redakcie

Niekoľko rád na záver:
1. Pred cestou do hôr si ideálne v teple, suchu a bez časového presu vyskúšajte, ako sa reťaze správne montujú.
2. Akonáhle začnete mať pocit, že budete reťaze potrebovať, nasaďte ich ideálne na rovnom, bezpečnom mieste. Nikdy nepoužívajte pri nasadzovaní hever, aby ste si auto zdvihli!
3. Snehové reťaze patria na zimné pneumatiky, na letných majú horšiu trakciu.
4. Pri montáži postupujte podľa návodu k autu. Tam sa dočítate, na aké kolesá máte reťaze nainštalovať (všeobecne platí, že na hnaciu nápravu, ale u štvorkoliek to nie je jasne vymedzené a záleží na type), a na čo si pri inštalácii dať pozor. Obzvlášť to platí v prípade vozidiel so širokými gumami, kde môžete poškodiť podbehy, alebo senzory.
5. Manuál určuje, aké bezpečnostné systémy by sa mali pri jazde s reťazami vypnúť. Väčšinou ide o trakčný systém ASR, pretože koleso s reťazou potrebuje k správnej funkcii veľký preklz, ktorý by elektronika pri zapnutom ASR nemusela vozidlu dovoliť.
6. So snehovými reťazami nesmiete podľa slovenských predpisov ísť rýchlosťou viac ako 50 kilometrov za hodinu!
7. Po nasadení skontrolujte po päťdesiatich až sto metroch mieru napnutia reťazí a prípadne ich dotiahnite. To platí aj pre reťaze s automatickým doťahovaním.
8. Dávajte pozor na vibrácie a výrazné zvuky. Pokiaľ niečo vydáva čudný zvuk, skontrolujte dotiahnutie reťaze.
9. Reťaze po použití opláchnite vodou a nechajte uschnúť, aby ste z nich odstránili soľ a špinu. Zabránite tak ich korózii. Vyčistiť a vysušiť sa oplatí aj textilné návleky.

Podporte článok zdieľaním

Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články