Prehľad správ

Najnovšie články

Retrohračky stále žijú

Deti potrebujú pre rozvoj psychiky primerané hračky. Netreba polemizovať o tom, že hranie sa má vplyv nielen na inteligenčný kvocient, ale aj na rozvoj budúcej emocionálnej inteligencie. Pre deti predstavuje svet nekončiacu záplavu informácií a podnetov, ktoré absorbujú ako špongia vodu. Spojenia medzi neurónmi sa im v mozgu tvoria v detskom veku veľmi rýchlo. Vo veku približne troch rokov ich majú deti dokonca dvakrát toľko ako dospelí. Deti sa učia nonstop. Najmä ich najskoršie skúsenosti majú trvalý vplyv na ich sociálny a kognitívny vývoj. Vďaka svojej zvýšenej schopnosti absorbovať informácie sú deti ľahko ovplyvniteľné. Preto je dôležité čo najlepšie využiť potenciál citlivej fázy učenia. Nezanedbateľný podiel pri tom hrajú hračky. Ale ktoré hračky podporujú vývoj dieťaťa? Sú nové hračky lepšie, ako hračky, ktoré poznali ich rodičia?

Pri nákupe máme na výber veľa možností nájsť na regáloch aj retrokúsky. Nečudo, že rodičia potom radi siahnu práve po týchto osvedčených hračkách, ktoré poznajú z vlastného detstva a na ktoré majú pekné spomienky. Retro je jedným z veľkých trendov, ktorý momentálne zažíva hračkársky priemysel.

Ernö Rubik. Zdroj fotografie: Netky.sk

Rubikova kocka je mechanický hlavolam, ktorý v roku 1974 vynašiel maďarský sochár a architekt Ernő Rubik. Narodil 13. júla 1944 v Budapešti. Jeho otec, rodák zo slovenských Piešťan, bol strojný inžinier a letecký konštruktér. Matka bola spisovateľka a veľká milovníčka poézie.

Rubikova kocka sa tri desaťročia vyrábala v miliónových sériách. Má podobu plastovej kocky, ktorá sa skladá z menších rôznofarebných kociek. Štandardne ich má 3×3×3. Existujú však aj ďalšie varianty: Malé kocky sú prepojené pohyblivým mechanizmom, ktorý umožňuje ľubovoľnú vrstvu 9 kociek otočiť o násobok 90°. V zloženom stave má každá stena veľkej kocky jednu farbu. Úlohou je poskladať po zamiešaní jednotlivých farieb kocku do pôvodného stavu. Kocka nikdy nemôže byť premiešaná tak, aby sa nedala vyriešiť. Prvé svetové majstrovstvá v skladaní Rubikovej kocky organizovala Guinnessova kniha rekordov v roku 1981. Víťaz poskladal kocku za 38 sekúnd. Svetový rekord v poskladaní Rubikovej kocky rozmerov 3×3×3 drží Yusheng Du, ktorý dosiahol čas 3,47 sekundy. Systém umelej inteligencie vytvorený výskumníkmi z Kalifornskej univerzity vyriešil Rubikovu kocku za niečo vyše sekundy.

S hračkami je to ako s módou. Vždy sú vlny, ktoré sa pravidelne vracajú. Napríklad už spomínaná Rubikova kocka, ktorá sa dá nová kúpiť v internetových obchodoch. Alebo hračky a predovšetkým zberateľské kartičky k počítačovým hrám Pokémon, tiež ich predávajú internetové obchody, sú opäť v móde. Retro trend živia rodičia a na druhej strane aj marketingové kampane priemyslu. Manažéri dobre vedia, že dospelí kupujú hračky, ktoré poznali ako deti. Tieto majú pre nich veľmi silnú rozpoznávaciu hodnotu, ktorá je vrytá do ich pamäte. V konečnom dôsledku sú to rodičia, kto na hračky míňa peniaze.

LEGO figúrky zo série Star Wars. Zdroj ilustrácie: Archív redakcie

Príkladom tohto trendu je Lego Star Wars séria, ktorá pred niekoľkými rokmi zaznamenala rast maloobchodných tržieb každý rok. Niektoré pôvodné kinofilmy neboli schválené ani pre vek cieľovej skupiny, pre ktorú boli stavebnice LEGA určené. Navyše motívy viac vychádzali zo starých Star Wars filmov, ktoré rodičia poznali zo svojho detstva.

Stále rastúcej obľube sa opäť teší aj séria hračiek “Polly Pocket”, ktorá sa vyrába v rôznych obmenách už od roku 1989.

Polly Pocket. Zdroj ilustrácie: Archív redakcie

Retro trend môžu spustiť aj nové vydania starých seriálov a filmov. Podľa výrobcu Hasbro dali filmy a seriály hračkám ako „Power Rangers“, „Transformers“ a „My Little Pony“ nových fanúšikov . Výrobcovia si uvedomujú aj vlnu záujmu o stolové hry, ako sú „Monopoly“ alebo „Risk“, ktoré bavia deti i dospelých už desaťročia. Väčšina ľudí má pekné spomienky na klasické spoločenské hry a pravidlá sú im už dobre známe. Tak prečo ich nekúpiť aj deťom?

Bábiky podobné milým opiciam začali svoju cestu do celého sveta v Tokiu v roku 1974 pod menom Monchhichi. Vytvoril ich Yoshiharu Washino ako vylepšenie už úspešnej hračky – opice Kuta Kuta .

Yoshiharu Washino , autor nesmrteľných Monchhichi. Zdroj fotografie: Archív redakcie
Monchhichi majú u malých detí a dospelých vzbudzovať rešpekt a lásku. Podľa týchto postavičiek boli vyrobené štyri televízne seriály. Práva k hračke Monchhichi dodnes vlastní spoločnosť Sekiguchi Corporation so sídlom v Tokiu. Export sa začal v roku 1975 do Nemecka a Rakúska a potom do celého sveta. Najvyššia miera popularity Monchhichi bola v Nemecku v 80.-tych rokoch minulého storočia. Od roku 2015 sú Monchchichi v Nemecku opäť populárne. Vzniklo mnoho variantov a veľkostí. Napríklad originál Monchhichi je stále dostupný pod variantom Classic vo veľkostiach 10 cm, 20 cm, 24 cm, 45 cm a dokonca aj 80 cm. Dostupné sú aj ďalšie varianty ako Boutique (v rôznych štýloch šiat), Mother Care (Monchhichi s mladou opičkou v prednom vrecku) a edícia 40th Anniversary.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články