Prehľad správ

Najnovšie články

Betón s mrkvou. Ekológom bude po chuti

Po vode je betón najbežnejšie používanou látkou na Zemi. Tento materiál je základom moderného rozvoja. Poskytuje stavebnú štruktúru pre bývanie, zdravotníctvo, školstvo, dopravu, energetiku i priemysel. Betónové steny a platne nás chránia pred živlami. Regulujú rieky, držia pokope priehrady, mosty a spevňujú tunely. Dvetisíc rokov staré stavby Pantheonu a Kolosea v Ríme sú dôkazom trvanlivosti betónu, ktorý je zložený z piesku, kameniva a vody zmiešanej s vápenným spojivom vypaľovaným pri vysokej teplote v peci. Modernú priemyselnú formu tohto spojiva, portlandský cement, si patentoval ako „umelý kameň“ v roku 1824 Joseph Aspdin (1778-1855). Jeho vynález, neskôr skombinovaný s oceľovými tyčami alebo mrežami, stvoril železobetón, základ pre budovanie moderného sveta, ako ho dnes poznáme. Prvá cestná komunikácia z betónu bola vybudovaná v Spojených štátoch v roku 1893 v meste
Zdroj fotografie: www.wikimedia.org
Povrch cestného telesa z betónu bol základ rýchlej výstavby rýchlostných komunikácií v predvojnovom Nemecku. Plánovanie a výstavba sa začala už počas Weimarskej republiky .
Zdroj fotografie: wikipedia.org
Po druhej svetovej vojne betón ponúkal lacný a jednoduchý spôsob obnovy miest zničených bombardovaním. Betón sa stal východiskovým stavebným materiálom pre brutalistických architektov ako bol Le Corbusier (bytové domy), alebo futuristov ako Oscar Niemeyer, ktorý navrhol desiatky administratívnych, obytných a komerčných budov z betónu v novom hlavnom meste Brazílie postavenom na zelenej lúke (1958).
zdroj fotografie: www. wikimedia.org Le Corbusier (Charles-Édouard Jeanneret-Gris): Kolektívny dom Unité d'habitation (1947 -1952) , Marseille, Francúzsko
zdroj fotografie: www.wikimedia.org Oscar Niemeyer (Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soaresfilho): Budovy v meste Brazília
zdroj fotografie: www.interez.sk Betónovanie hrádze na stavbe Oravskej priehrady.
Priehrada Tri rokliny v provincii Hubei v Číne je najväčšou betónovou priehradou na svete ( výstavba 1994 – 2006). Hrádza s výškou 185 metrov je dlhá 2 335 a široká 126 m.
zdroj fotografie: www.wikipedia.org
Najvyššia betónová konštrukcia na svete je mrakodrap Burj Khalifa v Dubaji. Dosahuje výšku 829,8 metrov. Je zo železobetónu a pri výstavbe sa spotrebovalo 330 000 m³ betónu.
zdroj fotografie: www.wikimedia.org
Bez použitia obrovského množstva betónu by nebolo možné vybudovať na umelom ostrove 5 km od pobrežia Medzinárodné letisko Kansai v Osackom zálive (Japonsko). Bolo otvorené v roku 1994.
Kansai IA, Osaka (1994), zdroj fotografie: wikipedia.org

Betón je po vode druhou najpoužívanejšou látkou na svete. V roku 1950 sa výroba cementu rovnala výrobe ocele. Odvtedy sa produkcia cementu zvýšila 25-násobne, ocele iba 8-násobne. Keby bol cementárenský priemysel samostatnou krajinou, bol by to dnes tretí najväčší producent oxidu uhličitého na svete s vyprodukovanými 2,8 miliardami ton. Viac vypustia do ovzdušia iba Čína a USA.

Všetok plast vyrobený za posledných 60 rokov predstavuje spolu hmotnosť 8 miliárd ton. Cementárenský priemysel túto métu dosiahne každé dva roky. Aj keď je betón v prírode objemom väčší problém pre životné prostredie ako plast, všeobecne sa považuje za menej závažný. Prečo? Predovšetkým betón nie je z „zlých“ fosílnych palív. Nenachádza sa ani v žalúdkoch veľrýb a čajok. Lekári ho neobjavujú v krvi pacientov. Ale predsa tu bliká výstražná kontrolka. Cement sa vyrába vypaľovaním minerálov pomocou fosílnych palív zhruba pri teplote 1400 stupňov. V súčasnosti je produkcia betónu zodpovedná za 8 % globálnych emisií skleníkových plynov.

Výskumníci preto experimentujú, aby našli spôsob, ako dať betónu ekologickejšiu tvár. Cesta k tomu vedie cez zlepšenie vlastností cementu, tak aby ho bolo možné pridávať menej. Cieľom je prímesami zlepšiť fyzikálne vlastnosti cementu a tak zabezpečiť pri dosiahnutí minimálne rovnakej pevnosti použitie menšieho množstva pridaného cementu. Menej cementu znamená aj menej spotrebovanej energie pri výrobe a tým aj menej emisií do ovzdušia. Aby cementu do betónu bolo treba menej, je potrebné zlepšiť jeho vlastnosti tak, aby sa čo najviac jeho čiastočky spojili so štrkom a čo najviac sa ich hydratovalo. Skúša sa to primiešavaním koreňovej zeleniny, napríklad mrkvy.

Odpad, ktorý vzniká pri výrobe detskej výživy pokusne primiešali do cementu a zistili, že veľmi jemné šupky zeleniny dokázali zlepšiť hydratáciu cementu. Šupky napomáhajú vode dostať sa lepšie k väčšiemu počtu zrniek cementu a tak zlepšiť budúce mechanické vlastnosti betónu. Mrkvové nanošupky natrvalo zostávajú po zatvrdnutí v hmote a robia štruktúru pevnejšiu. A to nie je ešte všetko, čo mrkva v betóne dokáže.

Tlakom na mrkvové nanočastice v betónovej štruktúre vzniká elektrina. Nie veľa, ale dostatok na to, aby mohla napájať LED zdroje, alebo malé spotrebiče. Ak by sa takýto inovatívny materiál použil napríklad na výstavbu mosta, pohybom, keď by po ňom prechádzajú autá, alebo chodci, jemné vibrácie mosta by vyrábali zadarmo elektrinu.

Zeleninový cement by mohol podľa prepočtov znížiť oproti klasickému, množstvo použitého cementu o 10 kg na kubický meter betónovej zmesi. Zdá sa to málo, ale pri predstave, koľko betónu sa ročne na svete vyrobí a použije, ide o obrovské číslo predstavujúce ekonomické a environmentálne úspory.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články