Prehľad správ

Najnovšie články

Farby k nám hovoria univerzálnym jazykom

V škôlke chce mať každé dieťa čo najväčšiu škatuľku s pastelkami, alebo čo najväčší výber farebných ceruziek. V svete dospelých farby prenášajú správy, vyvolávajú emócie a dopovedajú príbeh každodenných vecí.
Zdroj: Twitter, repro redakcia

Červená je láska, vášeň a energia. Červená zvyšuje hladinu energie. Je dokázané, že môže zvýšiť pulzovú frekvenciu ľudí, keď sa na peknú červenú pozrú. Je to silná farba, ktorá je teplá, vzrušujúca, sexy a naliehavá. Je to farba krvi a romantiky. Preto je to pravé Ferrari väčšinou žiarivo červené.

Aj Coca-Cola vsadila na príťažlivosť červenej. Výrazný odtieň červenej funguje dobre aj v zábavnom priemysle. Logo spoločnosti Nintendo má jednoduché písmo, ale vďaka použitej červenej farbe vyniká. Netflix tiež využíva silu červenej. Jeho logo je jednoduchý obdĺžnik s tučným písmom.

Zdroj ilustrácie: ARCHÍV MR
Zdroj ilustrácie: ARCHÍV MR

Obchodníci radi a často používajú červenú farbu. Pocit urgentnosti vyvolaný touto farbou má ľudí prinútiť ku kúpe tovaru v „akcii“.

Žltá je farba slnka. Preto vyvoláva pocity optimizmu, jasnosti a tepla. Žltá je tiež sýta farba a pripomína zlato. Ďalšou výhodou žltej je, že pretože je taká jasná, môže vyniknúť, aj keď je v rušnom prostredí iných farieb.

Zdroj fotografie: GETTY IMAGES
Značky, ktoré chcú zákazníkom vyčarovať úsmev, siahnu po sile žltej farby. Nie všetky však používajú žltú rovnako. Napríklad zlaté oblúky McDonalds sú priateľské k deťom a zábavné, zatiaľ čo hnedý a zlatý štít spoločnosti UPS je dôstojný a mierne konzervatívny.
Zdroj fotografie: ARCHÍV MR
CAT (Caterpillar) používa žltú farbu úplne iným spôsobom ako McDonallds, alebo UPS. Ich ťažké stroje pracujú v stavebníctve, kde je bezpečnosť prioritou. Preto u CAT žltá farba jeho strojov znamená emócie vyvolávajúce opatrnosť.
Zdroj fotografie: LUKE SHARRETT - BLOOMBERG / GETTY IMAGES
Zdroj ilustrácie: scriptorium-antique.sk
Americký výrobca legendárnych motocyklov, spoločnosť Harley-Davidson, chce vyvolať u zákazníkov emócie vzrušenia a nadšenia. Preto v komunikácii používa oranžovú farbu.
Vývoj loga spoločnosti DELL. Zdroj ilustrácie: LOGOS-WORLD.NET

Spoločnosti Facebook, Twitter, Vimeo, HP, alebo Dell vedia, že modrá farba v ich logu je vnímaná ako posolstvo stability a dôveryhodnosti. Veľké firmy majú dávno na základe psychológie zvládnutú svoju firemnú a produktovú komunikáciu.

Farby sú nosičom posolstva naprieč kontinentami a rôznymi kultúrami. Ako to globálne funguje dokázala unikátna rozsiahla štúdia vedcov z univerzity z nemeckého mesta Mohuč (Mainz). Z výskumu vyplýva, že posolstvo farieb sa zdá byť univerzálne.

Zdroj fotografie: www.staff.uni-mainz.de

Doktor Daniel Oberfeld-Twistel je na tamojšej univerzite profesorom v odbore experimentálnej psychológie a pod jeho vedením sa zrealizoval celosvetový výskum spojenia farieb a emócií. Podľa jeho vyjadrenia pre server Science Focus doteraz výskum farieb a emócií takého rozsahu ešte spravený nebol.

Získané poznatky z odboru psychológie farieb sú dôležité nielen pre komerčné využitie v oblasti dizajnu a marketingu, ale nájdu uplatnenie aj v terapii umením.

Samotný výskum sa realizoval na šiestich kontinentoch v tridsiatke krajín za účasti 4 500 respondentov. Cieľom bolo zistiť, ako sa naprieč kontinentami a kultúrami funguje spojenie medzi farbami a emóciami. Účastníci boli požiadaní, aby vyplnili online dotazník, ktorý zahŕňal priradenie až 20 emócií dvanástim rôznym farebným výrazom. Účastníci boli tiež požiadaní, aby určili intenzitu, s akou spájali farebný výraz s konkrétnou emóciou.

Vedci potom vypočítali národné priemery údajov a porovnali ich s celosvetovým priemerom. Výsledky ukázali významný globálny konsenzus. Napríklad po celom svete je červená farba jedinou farbou, ktorá je silne spojená s pozitívnym pocitom – láskou – a negatívnym pocitom – hnevom. Hnedá farba naopak globálne vyvoláva najmenej emócií.

Globálne vnímanie jednotlivých farieb má predsa len národné rozdiely. Čierna je vo väčšine sveta vnímaná, ako smútočná farba. Okrem Číny, kde jej úlohu preberá biela a Grécka, kde je smútočnou farbou fialová.

Pohreb v Číne. Zdroj fotografie: AP
Zdroj fotografie: PINTERST

Žltú farbu, ako nositeľku pocitu šťastia vnímajú viac v krajinách, ktoré majú počas roka menej teplých slnečných lúčov. Tam, kde je slnka prebytok, žltú až tak, ako na severe, veľmi nemilujú.

Presné dôvody lokálnych, alebo národných špecifík veci zatiaľ nepoznajú. Predpokladá sa, že je to výsledok vplyvu národného jazyka, kultúry, náboženstva, klímy a historického vývoja jednotlivých národov a regiónov.

Analýza výsledkov odhalila ešte jeden zaujímavý poznatok – rozdiely medzi jednotlivými národmi vo vnímaní farieb sú o to väčšie, čím viac sú tieto národy od seba geograficky oddelené a čím odlišnejší majú jazyk.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články