Prehľad správ

Najnovšie články

Milovali autá a písali úžasné romány

Významní románopisci 20. storočia autá doslova milovali. Ich životný štýl, písanie skvelých kníh a krásne autá k sebe akoby neodmysliteľne patrili. V škole, na hodinách literatúry, sme sa stretli s ich menami a suchými údajmi o nich. Možno sme poniektorí aj (dobrovoľne) čítali ich diela. Pre nových záujemcov – knihy týchto autorov nájdete v zaprášených knihovníčkach svojich starých rodičov a rodičov, alebo v antikvariátoch v hojnom počte, lebo Ernest Hemingway, Norman Mailer, Erich Maria Remarque, Karel Čapek, alebo John Steinbeck v literatúre 20. storočia čosi znamenali a vlastne aj v dnešnej dobe, ktorá už nepraje aróme benzínu a sile vrčania automobilových výfukov, stále niečo znamenajú a majú čo povedať. Ponúkame pohľad na týchto mužov skrze ich vzťahu k automobilom. Všetci autá milovali tak, ak nie viac, ako písanie románov a poviedok. Možno pohľad cez ich obľúbené modely áut, ktoré vlastnili zaujme, inšpiruje a zoberiete si na dovolenku so sebou niektoré ich literárne dielo.

Ernest Hemingway (1899-1961)

Zdroj fotografie: Getty Images, Autor: Loomis Dean

Ernest Hemingway bol americký spisovateľ, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru (1954) a Pulitzerovej ceny (1953). Patrí k Stratenej generácie a je právom považovaný za jedného z najdôležitejších autorov amerického realizmu a za jedného z veľkých amerických prozaikov 20. storočia. Bol aj novinárom a vojnovým korešpondentom v oboch svetových konfliktoch. Je svetoznámy dielami ako „Zbohom zbraniam“ alebo „Starec a more“.

Hemingway považoval motorismus za jeden z mála ozajstných športov. Uznával ešte rybolov, horolozectvo a býčie zápasy. Všetko športy pre ozajstných chlapov. Potom, čo v roku 1929 vydal román „Zbohom zbraniam“, si mohol z honorárov dovoliť jazdiť luxusným automobilom. USA brázdil v britskom Rolls Royce Phantom II vybavenom minibarom.

Rolls Royce Phantom II, Zdroj fotografie: Archív redakcie
Ďalšie luxusne modely od značiek ako Buick, Lincoln a Plymouth mal v garáži domu v Key West na Floride a v dome na Kube. Jeho najslávnejšie auto, zároveň aj posledné, ktoré vlastnil až do svojej smrti v roku 1961, bol Chrysler New Yorker Convertible z roku 1955. Vdova ho darovala jeho osobnému lekárovi, ktorý sa o neho staral a auto sa na isté obdobie stratilo.
Zdroj fotografie: Driving.co.uk

Po veľkom pátraní bol vrak Chrysleru New Yorker Convertible pred niekoľkými rokmi nájdený na Kube a tam aj zreštaurovaný. Postaral sa o to herec David Soul, známy z TV seriálu Starsky a Hutch.

Norman Mailer (1923-2007)

Zdroj fotografie: Oskole.detiamy.sk

Norman Kingsley Mailer, americký spisovateľ, dramatik, novinár, scenárista a filmový režisér. Svojimi reportážnymi románmi sa zaradil k prúdu tzv. novému žurnalizmu. Jeho dielo „Nahí a mŕtvi“ je o II. svetovej vojne v Pacifiku. Dozviete sa z neho viac o živočíšnej krutosti bojov medzi Američanmi a Japoncami, ako z hociktorého filmového dokumentu.

Mailer si svoje prvé auto obstaral ešte ako študent Harvardu, aby okúzľoval spolužiačky. Bolo to auto značky DeSoto. 

Bazala.sk
Citroën Traction Avant. Tento pekný Francúz patrí do zbierky veteránov rodiny Remenikovej z Martina. Zdroj fotografie: Bazala.sk

Počas pobytu v Paríži jazdil francúzskym Citroënom Traction Avant. Tento model predstavoval vydarené spojenie umenia a techniky. Skĺbením skúseností a poznatkov sa francúzskej automobilke podarilo vytvoriť auto, ktoré vydržalo vo výrobe takmer štvrťstoročie. Po návrate do Ameriky vlastnil Mailer najskôr Studebaker Commander z roku 1953, ktorý v roku 1958 nahradil britským Triumphom TR3. Nasledovali Ford Falcon Convertible a Jeep Kaiser, čo je americký ľahký vojenský nákladný automobil pochádzajúci z civilnej verzie Jeep Gladiator.

Erich Maria Remarque (1898-1970)
Erich Maria Remarque bol nemecko-švajčiarsky prozaik a dramatik. Bol nekompromisnom antifašistom a antimilitaristom. Nemeckí fašisti, po príchode k moci jeho knihy verejne spálili. Jeho vrcholným dielom je sugestívne napísaný román „Na západe nič nové“ (1929). Remarque bol istý čas aj profesionálny pretekár a prostredie automobilového športu opísal v románe „Nebo nepozná obľúbencov“ (1961).

Zdroj ilustrácie: Archív redakcie
Remarque vlastnil luxusný model Dilambda od Lancie. Vlastne Remarque mal Lancie dve. Keď sa mu minulá väčšina sumy z honorárov za bestseller „Na západe nič nové“, kúpil si najprv obyčajnú lacnú Lanciu Lambdu. Aj keď to nebolo „obyčajné“ auto. Bolo to prvé auto so samonosnou karosériou a malo nezávislé zavesenie predných kolies, ktoré poskytovalo na tú dobu neobyčajné jazdné vlastnosti. Keď Lancia predstavila Dilambdu, raz tak veľký model ako model Lambda, kúpil si Remarque šasi a v karosárni Voll & Ruhrbeck si nechal postaviť otvorený roadster. Toto auto mu poslúžilo, keď v ňom dobrodružne emigroval spolu s herečkou Marlen Dietrichovou a jej dcérou pred Hitlerom do Francúzska. Odtiaľ potom musel opäť na Dilambde utiecť do Švajčiarska. S touto Lanciou sa veľmi ťažko lúčil. Predal ju až krátko pred smrťou zberateľovi Griffithovi Borgesonovi.
E.M. Remarque v roku 1963 pred Lancia Dilambda. Autor fotografie: Griffit Borgeson

Karel Čapek (1890 – 1938)
Český prozaik, dramatik, novinár a prekladateľ. Výrazná osobnosť predvojnového Československa. Okrem toho aj vášnivý záhradkár a milovník psov. Počas posledných troch rokov života si zamiloval automobily značky Škoda. Najskôr vlastnil Popular a potom aj výkonnejšiu Rapid, s ktorou podnikol spolu so svojou ženou, českou herečkou Olgou Scheinpflugovou (1902-1968) dobrodružný výlet do Álp (vtedy to bolo dobrodružstvo). Škodu Popular jej vlastne kúpil ešte keď neboli manželmi. Ona si auto nemohla dovoliť a on jej ho nechcel kupovať ako dar. Bál sa, že ho neprijme. Preto vymyslel fintu – vydavateľ Lidových novin, kam Karel Čapek pravidelne prispieval, Olge „náhodou“ ponúkol, že v Lidovkách inzeruje firma ŠKODA a že by jej vedel zabezpečiť od nej auto lacnejšie (nič sa nezmenilo…) a navyše by nemusela zaplatiť všetko naraz, ale splátky by jej strhávali z jej hereckých honorárov.

Karel Čapek s manželkou Olgou v Alpách. Zdroj fotografie: Archív redakcie

Manželka Karla Čapka sa nikdy nedozvedela, že jej nový Popular v cene 19 900 vtedajších korún v skutočnosti zaplatili honoráre za diela jej manžela.

John Steinbeck (1902 -1968)

Karel Čapek s manželkou Olgou v Alpách. Zdroj fotografie: Archív redakcie

Mal nemeckých a írskych predkov. Jeho rodina mala finančné problémy, a tak musel už ako mladý cez prázdniny vypomáhať na farmách v okolí, kde trávil čas na s nájomnými robotníkmi a chudobnými ľuďmi. Tieto skúsenosti neskôr naplno využil v knihe „O myšiach a ľuďoch“. V tridsiatych a štyridsiatych rokoch vznikli jeho najznámejšie romány. Počas II. svetovej vojny pôsobil ako vojnový korešpondent v Európe . V roku 1948 podnikol spolu so známym fotografom Robertom Capom cestu po Sovietskom zväze. V päťdesiatych rokoch sa opäť naplno venoval písaniu. V roku 1962 mu udelili Nobelovu cenu za literatúru za jeho: „realistické a imaginatívne písanie, ktoré v sebe spája láskavý humor a prenikavé sociálne vnímanie.“

V roku 1954 napísal Steinbeck pre časopis „Holiday Magazine“ článok v ktorom sa vyznal z lásky k autám. Jeho prvé dve vlastné autá boli Ford model T. Podľa Steinbecka až „dve generácie Američanov vedeli o pružení fordky viac ako o ženskom pohlavnom ústrojenstve, viac o planetárnom súkolí než o planetárnom systéme hviezd. Príchodom modelu T stratil pojem súkromného vlastníctva čiastočne svoj význam. Kliešte prestali byť súkromným majetkom a hustilka patrila tomu, kto ju zdvihol ako posledný. Väčšina detí bola v tej dobe počatá v modeli T a nebolo málo aj takých, ktorí sa v ňom narodili.“ Takto opísal význam modelu T od Fordu v románe „Na plechárni“ (1945). 

Ford model T. Zdroj fotografie: Pluska.sk

Model T, predávaný spoločnosťou Ford Motor Company v rokoch 1908 až 1927, bol prvou snahou o výrobu automobilu, ktorý si skutočne mohla kúpiť väčšina ľudí. Bol v skutočnosti cenovo dostupný a v jednom okamihu sa stal natoľko populárnym, že ho väčšina Američanov vlastnila.

Neskôr, už ako slávny spisovateľ, jazdil Steibeck zeleným pickupom GMC so šesťvalcovým motorom a bielou obytnou nadstavbou naprieč celou Ameriku. Auto si kúpil v roku 1961, teda v roku keď dostal Nobelovu cenu. Dal mu meno Rosinanta po koni Dona Quijota. 

TATRA 87. Zdroj fotografie: EN.wikimedia.org, autor: Hilarmont Steinbeck bol aj majiteľom legendárnej aerodynamickej TATRY 87.

Francis Scott Fitzgerald (1896-1940)

Zdroj fotografie: Getty Images
Americký spisovateľ a scenárista. Jeden z najvýznamnejších predstaviteľov Stratenej generácie. Písal diela v štýle džezového veku a v jeho duchu aj žil. V roku 1913 nastúpil na Priceton University, ktorú nedokončil. V roku 1917 vstúpil do armády. V presvedčení, že vojna znamená smrť napísal román „Táto strana raja“. Vďaka tomuto románu sa stal ako 24-ročný slávnym takmer zo dňa na deň. Začal žiť extravagantným životom mladých celebrít. Žil na vysokej nohe, usporadúval večierky a jeho výdavky postupne presahovali jeho príjem. Situácia sa mu skomplikovala a stal sa z neho alkoholik. Písal už len keď bol triezvy. Hľadajúc pokoj a inšpiráciu, na jar roku 1921 odišiel do Francúzska, kde v lete roku 1924 napísal svoj najznámejší román „Veľký Gatsby“, ktorý ho celosvetovo preslávil.
Ford Convertible. Zdroj fotografie:
V tomto románe píše o automobiloch luxusných značiek Duesenberg a Rolls-Royce. Jeho lukratívna scenáristická zmluva s filmovým štúdiom MGM vypršala a dvakrát bol v roku 1939 hospitalizovaný pre alkoholizmus. Vzhľadom k nákladnému spôsobu života a veľkej spotrebe alkoholu, si mohol Fitzgerald dovoliť automobilový luxus iba z druhej ruky. Jazdil ojazdenými autami od značiek ako Rolls, Buick, Stutz a Packard. V roku 1937 si kúpil z druhej ruky kabriolet Ford Convertible, ktorý vlastnil až do svojej smrti v roku 1940. Zomrel ako 44-ročný, skôr, ako stihol dokončiť svoj román „Láska k poslednému magnátovi“. Rok predtým, ako zomrel na infarkt, dokončil poviedku o pijanovom spisovateľovi s diagnostikovanou srdcovou chorobou.

Prehľad správ

Najnovšie články