Postavička Hello Kitty dostala nového šéfa
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: asianreview.com
V krajine vychádzajúceho slnka, kde majú najviac 100-ročných obyvateľov na svete a nie je tam núdza o aktívnych seniorov pracujúcich aj po osemdesiatke, to možno nie je až také nezvyčajné, ale táto výmena šéfa a jeho odchod na zaslúžený odpočinok (v 92-ke!) obletela svet a informovali o nej popredné svetové médiá. Prečo? Odpoveď je ukrytá aj u nás v dobre známej a populárnej postavičke bieleho mačiatka Hello Kitty. Pán Shintaro Tsuji bol od roku 1974, kedy Hello Kitty vznikla až doteraz jej jediným šéfom.
Prvá podoba Hello Kitty (White) z roku 1974. Jej pôvodné meno je Kitty White (Ešte dobre, že jej pôvodné meno už vtedy zmenili, dnes by Kitty Biela zaváňalo rasizmom a problémami s aktivistami celého sveta…).
Brand Hello Kitty patrí medzi najúspešnejšie marketingové značky sveta. Určite ste sa s ňou stretli na neprebernom množstve výrobkov od plyšákov, peračníkov, batohov pre školákov až po počítačové hry. Má aj svoj vlastný zábavný park a vraj sa čoskoro objaví aj vo filme od štúdia Warner Bros.
Začiatky brandu Hello Kitty boli, ako to už býva, skromné. Vznikla v roku 1974 v duchu japonského trendu kultúry roztomilosti. Veľmi rýchlo sa prepracovala na jej celosvetový symbol a firma zažila prudkú expanziu. Figúrka zarobila firme odvtedy osemdesiat miliárd dolárov. Z malej figúrky sa stalo kultúrne monštrum, ktorého malo podporovať predaj čohokoľvek.
Časy sa menia a Hello Kitty je už vekom pomaly zrelá dáma a tak aj záujem o ňu v posledných rokoch mierne ochabol. Vnuk Shintaro preberá podnik v nie najlepšej kondícii. Hodnota firma Sanrio, ktorá je kótovaná aj na burze, rok od roku klesá a najnovšie ju zasiahla tvrdo aj koronovírová pandémia. V súčasnosti sa akcie pohybujú na úrovni 15 USD. Pred siedmymi rokmi stáli viac ako štvornásobok dnešnej ceny. Vo fiškálnom roku 2019/20 sa zisky firmy prepadli o katastrofálnych 95%. Na vnuka teda čaká obrovská úloha, zastaviť úpadok firmy a dať jej novú perspektívu.
Americký hudobný oririginál a jeho marketingové skríženie s japonským brandom Hello Kitty.
Divokým make-upom a kostýmami známa americká rocková skupina KISS svoj hudobný marketing podporovala kadečím. Od futbalu až po truhly. Spojenie divokého rocku s firmou Sanrio a jej roztomilou Hello Kitty prinieslo, ako sa dnes krížencom hovorí – crossover. Čosi, ako keby sa spojil brand sladkého a slaného. Spolu na svet priniesli pre fanúšikov hudby skupiny KISS hrôzostrašne milučkých plyšákov v dizajne KISS a k tomu ešte aj tradičné podporné produkty, ako tričká a hrnčeky na kávu. Nekúp to!
Na vlne Hello Kitty sa zviezla aj iná tradičná americká značka, výrobca tenisiek.
Zdroj fotografií: Archív MR
V roku 2010 taliansky výrobca Agip vyrobil 3-litrovú plechovku motorového oleja, aby sa takto dostal na konkurenčný japonský trh.
Aký druh tovaru s Hello Kitty uvidíme v budúcnosti, keď jej fanúšikovia zostarnú do veku zakladateľa firmy Shintaro Tsujiho? Možno ortopedické topánky Hello Kitty, plienky pre dospelých Hello Kitty, alebo Hello Kitty okuliare na čítanie? Jedno je isté a to, že firma Sanrio bola dlhé roky stroj na peniaze.