Sedemdesiatpäť rokov stále mladej osy
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: Archív redakcie
- 8 mája, 2021
- 2:43 pm
Na svet ju priviedli v povojnovom Taliansku, presnejšie v toskánskom mestečku Pontedera. Vyrobili ju v tamojšej továrni firmy Piaggio. Spoločnosť sa už od roku 1884 venovala výrobe vagónov, električiek, lodí a motorov pre lietadlá. Prosperovala z výroby vojenských lietadiel a po vojne hľadala firma nové uplatnenie.
Prvý, málo neúspešný pokus mali v továrni Piaggio za sebou, keď ešte počas vojny navrhli kapotovaný motocykel MP5, prezývaný Paperino (talianska prezývka Káčera Donalda). Nebol praktický a ani elegantný. Nikoho nezaujal.
Rolu Vespy, ako rodinného dopravného prostriedku, začal v Taliansku postupne preberať automobil. Najskôr FIAT 600, uvedený na trh v roku 1955 a potom najmä FIAT 500, predstavený v roku 1957. Vespa stále zostávala pre mnohých Talianov lacnejšou alternatívou. Skúter s motorom 150 cm3 stál 150 tisíc lír, zatiaľ čo FIAT 500 až pol milióna, čo predstavovalo ročný plat robotníka.
Dodnes sa vyrobilo viac ako 20 miliónov skútrov Vespa, ktoré všetky vychádzajú z nápadu konštruktéra D’Ascania a majiteľa firmy Enrico Piaggia. Ich spoločné dielo je priemyselná a kultúrna ikona 20. storočia, ktorá dokonale reprezentuje, podobne ako malá Fiatka, taliansky spôsob života, dizajn a eleganciu.
Tento skúter, prezývaný pre svoj vzhľad „prasa“, mal samonosnú karosériu z oceľových výliskov. Unikátna bola koncepcia umiestnenia nádrže nad predným kolesom. Žiadna iná firma na svete zaoberajúca sa výrobou motocyklov toto umiestenie nepoužila. Súčasťou nádrže bol aj nosič batožiny. Na nádrž plynulo nadväzovali kryty nôh s jednoduchou prístrojovou doskou, obsahujúcou spínaciu skrinku a tachometer. Ďalej karoséria pokračovala podlahou, ktorá bola pozdĺž celého vozidla. Pred sedadlom bol tzv. tunel. Pod dvojsedadlom bol zadný blatník s otvormi pre chladenie motora. V roku 1964 bola výroba ukončená a štafetu prebralo Slovensko s vlastnou koncepciou konštrukcie skútrov.
V Považskej Bystrici najskôr vznikol na pôdoryse populárnej Jawy 50 (Pionier) koncept motocyklu Manet. Skúter Manet S 100 bol prvýkrát predstavený v roku 1958. Objem motora mal 100 cm³ a jeho výkon bol 3,7 kW (5 HP). Bol prenášaný prostredníctvom 4-stupňovej prevodovky. Tento typ sa vyrábal až do roku 1964. Celkovo bolo vyrobených 51 244 kusov.
Svoju budúcnosť vidí Vespa v kreatívnom dizajne a v elektrickom pohone. Na 26. ročníku ADI Compasso d’Oro sa model Vespa Elettrica stal nositeľom čestného uznania za vynikajúce výsledky v globálnom dizajne.
Od osemdesiatych rokov minulého storočia začali skútre prehrávať boj s čoraz pre masy dostupnejšími automobilmi. Vespe nikto neuprie, že sa výrazne zaslúžila o povojnovú motorizáciu Talianska a inšpirovala svet. Tejto ose sa podarilo prežiť a je tu už 75. rokov ako recept na dopravu v preplnenom meste s úzkymi uličkami a obmedzenými možnosťami zaparkovať. Za posledné desaťročie vyšlo na cestu viac ako 1,6 milióna kusov v každom možnom kúte sveta. Jej fanúšikom nevadí, že za svoju elegantnú osu si musia priplatiť aj o pätinu viac, ako stoja skútre od konkurenčných značiek. Talianska osa je predsa originál!