Auto ako investícia
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: Archív redakcie
Kam s úsporami, aby ich nenahlodala rastúca inflácia? Vložiť ich do zo zlata, do nehnuteľností, alebo rôznych fondov a akcií, keď nám pred očami padá ich hodnota? Experti predpovedajú burzám masívny výpredaj nadhodnotených akcií, najmä technologických firiem. A čo tak svoje financie nasmerovať do kúpy do klasického auta?
Poisťovňa Hagerty, podniká v Spojenom kráľovstve ako špecializovaná spoločnosť na poistenie klasických áut a motocyklov. Jej mottom je, že „ako tím milujeme naše autá a robíme veľa vecí, aby sme udržali automobilovú kultúru živú“. Z oblasti vlastného podnikania disponuje masou technických a finančných údajov o autách, majiteľoch, ako často a za koľko sa predávajú. Posledných päť rokov zverejňuje svoje odporúčania, ktoré modely budú mať o pár rokov vyššiu hodnotu , ako majú dnes. Pri tvorbe prehľadu samozrejme vychádza z vývoja hodnôt jednotlivých vozidiel, teda údajov, ktoré má ako poisťovňa k dispozícii. Odporúča do ktorých modelov je aktuálne dobrá príležitosť vložiť peniaze, ako investíciu, ktorá sa časom slušne zhodnotí. Hagerty predpokladá, že hodnota týchto vybraných modelov už iba porastie.
Súčasne upozorňuje, že ľudia, ktorí sa rozhodnú niektoré z vozidiel kúpiť, nesmú očakávať rýchle zbohatnutie. Ich cena síce už v budúcom roku porastie, ale zase nie tak dramaticky, aby vám to malo zabrániť si ich aj užívať na ceste. Poisťovňa teda skôr odporúča kúpu, s autom sa aj po cestách zabaviť a až po nejakej dobe ho treba predať. V ideálnom prípade sa tak stane so ziskom. A my ešte pre istotu upozorňujeme, že tipy na dobrú investíciu do automobilovej klasiky odráža stav britského trhu. Na starom kontinente môže byť situácia trochu odlišná. Aj tak je ale zoznam zaujímavý a rozmanitý. Nájdeme na ňom autá z rokov 1963 až 2012, športiaky, offroady, luxusné automobily a dokonca aj elektromobil. Nechýbajú vozidlá drahé, ale dostalo sa aj na dostupné masovky. Ak prehľad začneme podľa abecedy, tak začneme pri luxusnom Cadillacu DeVille z rokov 1965 až 1970.
Integrita dizajnu Cadillacu, luxus a inžinierska zdatnosť priniesli značke komerčný úspech. Coupe deVille pre rok 1965 malo úplne nový prevratný dizajn. Jeho ostré línie boli iné, ako všetky modely Cadillacu, ktoré bol dovtedy vyrobené. Coupe deVille malo základnú cenu 5 419,00 USD a v modelovom roku 1965 bolo vyrobených 43 345 kusov.
Nasleduje auto je na zozname odporúčaných najdrahšie. A nebude pre každého. Je to Ferrari 246 Dino z rokov 1969 až 1974, na ktoré však už dnes bude investor potrebovať milióny.
Dino 246 bol prvý automobil vyrobený značkou Ferrari vo vyššom počte. Dnes je toto Ferrari cenené najmä pre prelomový dizajn. Na rozdiel od svojho hranatého nástupcu 308 GT4 mal mäkké hrany a zakrivené línie typické pre skoršie talianske autá. V roku 2004 spoločnosť Sports Car International umiestnila auto na šieste miesto v zozname najlepších športových áut 70. rokov 20. storočia. Celkovo ich bolo v rokoch 1967 až 1969 vyrobených 152, všetky len s ľavostranným riadením.
Teraz v zozname od zostúpime o pár stupienkov nižšie a pozrieme sa na automobilové klasiky, ktoré sú cenovo dostupnejšie a niektoré z nich by sa dali nájsť i našom trhu ojazdených automobilov, resp. v okolitých krajinách. Hagerty napríklad odporúča investovať peniaze do modelu Land Rover Defender vyrábaného medzi rokmi 1983 až 1997.
Športová Mazda RX-7 sa vyrábala skôr, ako sa po roku 1989 otvorili hranice a japonská značka sa svojho času, začiatkom deväťdesiatok, stala bežnou výbavou úspešného slovenského podnikateľa (Mazda 6). Z Mazdy RX-7 tak u nás jazdilo len niekoľko dovezených kusov. Športový Model Mazda RX-7 z rokov 1979-1985 je unikát, najmä pre svoj jedinečný motor. Je to jeho pýcha, ale zároveň aj prekliatie. Auto bolo vybavené dvojrotorovým Wankelovým motorom s objemom 1146 cm³. RX-7 sa päťkrát dostala do zoznamu 10 Best časopisu Car and Driver. Celkovo sa vyrobilo 811 634 kusov.
Nasleduje drahá „klasika“ pre zámožných fajnšmekrov. Mercedes-Benz 230 SL z obdobia 1963 až 1967.
Firma Porsche bola začiatkom deväťdesiatok vo vážnej finančnej kríze a jej zákazníci ju opúšťali k iným značkám. Najmä v USA. Vedenie Porsche sa rozhodlo, že je potrebné vyvinúť nový model základnej úrovne. Kvôli obmedzeným zdrojom bol stále na technickom základe predchádzajúcich modelov. Aby sa ušetrili aj výrobné náklady, výroba bola presunutá zo závod Audi v Neckarsulme do vlastnej továrne v Zuffenhausene. Vedenie firmy sa hlavne kvôli marketingu rozhodlo predstaviť auto ako úplne nový model pod názvom 968, ale kupujúci to prekukli. Ukončenie výroby 968-ky v roku 1995 bolo z dôvodu jej slabého predaja. Celkom sa v Nemecku a v Amerike vyrobilo iba 12 776 kusov.
Svoju cenu v budúcnosti vraj bude mať aj prvý model Tesly, teda elektrický športiak Roadster Sport z rokov 2008 a 2012, ktorý vychádzal z britského Lotusu Elise. Ako zdroj energie slúžilo tomuto autu 6831 kusov bežných lítiových-Ionovných akumulátorov ktoré sa používajú napríklad v notebookoch. Všetky spolu vážili cca 450 kg. Dojazd auta bol do 320 km. Toto auto bude raz spomienkou na časy počiatku elektromobility. Celkovo bolo vyrobených 2400 kusov.