Prehľad správ
- HNonline.sk: Slovenská pošta začala s veľkým výpredajom. Za 11 miliónov predáva komplex budov na lukratívnej adrese
- TERAZ.sk Rezort kultúry: Nevidíme dôvod na odvolanie riaditeľky Bibiany
- SITA.sk Namiesto 500 eur iba 50, štát vyhlásil generálny pardon a znížil jeden z poplatkov
- STANDARD.sk Veterný park v Trnovci nad Váhom čaká referendum. Obec má k projektu pripomienky
- INDEX.SME.sk Takéto leto bez komárov som ešte nezažil, hovorí odborník Tomáš Derka. Ukážu sa ešte?
- TREND: Ruské banky si potichu pripravujú pôdu pre štátnu záchranu. Zlé úvery im prerastajú cez hlavu
- TVNOVINY.sk Čína spustila výstavbu najväčšej hydroelektrárne sveta. Vyrobí 10-krát viac energie ako všetky slovenské elektrárne
- TA3.com: Moskva a Kyjev budú opäť rokovať o mieri. Zelenskyj potvrdil termín, ktorý bude už o pár dní
Najnovšie články
Začiatok novembra má v našich končinách zaužívaný priebeh.
V auguste 1911 zmizlo z parížskeho Louvru jedno z najcennejších...
Rómovia sú jedna z najrozmanitejších, no zároveň často marginalizovaných komunít...
Jeseň je v záhrade obdobím pokoja, ale aj posledných dôležitých...
Klub 27 nie je len morbídna kuriozita. Je to varovanie,...
Mimo väčšej pozornosti mainstreamu zomrel 13. marca vo veku 85 rokov jeden z najslávnejších automobilových dizajnérov všetkých čias, Talian Marcello Gandini. Bol to on, kto dal svetu extravagantné Lamborghini Countach a Diablo, revolučný Renault 5, prvú generáciu BMW 5, alebo ľudové VW Polo.
Gandini mal iba dvadsaťosem rokov, keď načrtol koncept Lamborghini Miura. A potom prišiel s revolučným Countachom, ktorý mal brutálny klinovitý tvar a nahor sa otáčajúce dvere, ktoré sa stali symbolom celej značky Lamborghini. V posledných rokoch, hoci mal ešte stále pevnú ruku a jasnú myseľ, odmietol nové automobilové projekty. Radšej navrhol vrtuľník, nočný klub, alebo nákladné auto.
Marcello Gandini sa narodil 26. augusta 1938 v talianskom Turíne v rodine dirigenta. Mal šestnásť rokov, keď mu rodičia dali peniaze na učebnicu latinčiny. Namiesto toho si kúpil knihu o mechanike. Vo veku 25 rokov sa uchádzal o miesto v štúdiu Bertone, ale vtedajší hlavný dizajnér Giorgetto Giugiaro (len o devätnásť dní starší) ho odmietol prijať. Nuccio Bertone oslovil na spoluprácu Gandiniho o dva roky neskôr, keď Giugiaro opustil spoločnosť. Okamžite bol poverený projektom Miura. Lamborghini potrebovalo auto, ktoré by bolo očarujúce. Ale s odstupom času verejne Gandini hovoril, že Miura ho trochu štvala, lebo zámerne ju musel navrhnúť tak, aby sa to ľuďom páčila. Miura katapultovala nielen Lamborghini, ale aj samotného Gandiniho do výšin automobilového sveta. Pri ďalších návrhoch už kritérium páčivosti nebral až tak do úvahy.
Miura navždy zmenila značku Lamborghini tým, že elegantne dala zabudnúť na jej deficit imidžu v motoristickom športe a okamžite vstrekla impulz do žíl problémového výrobcu, ktorý bol pôvodne výrobcom traktorov. Miura hoci v roku 1960 vyzerala ako keby patrila na štart pretekov Le Mans, nemala nič spoločné s motoristickým športom. Bolo to cestné auto skrz-naskrz. Iba najdivokejšie na trhu sériovo produkované cestné auto, aké sa dalo kúpiť koncom 60-tych rokov.
Gandini vidí Countach s hrubým klinovitým profilom ako svoje prvé skutočné Lamborghini. „Miura bola na začiatku mojej kariéry, takže som bol opatrný. Na druhej strane, Countach, tam som si mohol robiť, čo som chcel, a je skvelé pozrieť sa na to auto aj po dlhých päťdesiatich rokoch!“ Countach mal svoj debut ako štúdia na autosalóne v Ženeve v roku 1971 a produkčný model v roku 1973. Countach bol brutálnym vyjadrením odvážneho moderného dizajnu. Názov Countach pochádza z z piemontského dialektu, je to výraz, ktorý muži používajú na vyjadrenie úplného úžasu.
Gandini dostal voľnú ruku. Štúdio Bertone si najímali poprední výrobcovia automobilov z celého sveta. Nebola to teda len továreň na sny a superautá, ale aj na úplne obyčajné automobily pre ľudí s tenšou peňaženkou, ba dokonca aj pre masy. Dotyk Gandiniho ruky a mysle sa objavil na návrhu prvého päťkového BMW generácie E12.
Počas pätnásťročného pôsobenia, ako vedúci dizajnu v spoločnosti Bertone, Gandini dal svetu niektoré z populárnych športových automobilov tej doby, ako napríklad Alfa Romeo 33 Stradale, Lancia Stratos, Ferrari Dino 308 GT4 a Maserati Khamsin. Keď zo štúdia odišiel, navrhol Autobianchi A112, Citroën BX, Renault 5 alebo Fiat 132 a bol to on, kto poradil Volkswagenu, akú podobu má mať revolučné Polo.
Už ako starší vo svojich rozhovoroch Gandini opakovane hovoril, že je frustrovaný nedostatkom vízie pre automobilový priemysel. Nebol nadšený smerom, ktorým sa uberal dizajn automobilov. Na konci 90-tych rokov sa miesto navrhovania áut pustil do priemyselného a interiérového dizajnu.
Podporte článok zdieľaním
Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket
Článok pokračuje pod reklamou
Prehľad správ
- HNonline.sk: Slovenská pošta začala s veľkým výpredajom. Za 11 miliónov predáva komplex budov na lukratívnej adrese
- TERAZ.sk Rezort kultúry: Nevidíme dôvod na odvolanie riaditeľky Bibiany
- SITA.sk Namiesto 500 eur iba 50, štát vyhlásil generálny pardon a znížil jeden z poplatkov
- STANDARD.sk Veterný park v Trnovci nad Váhom čaká referendum. Obec má k projektu pripomienky
- INDEX.SME.sk Takéto leto bez komárov som ešte nezažil, hovorí odborník Tomáš Derka. Ukážu sa ešte?
- TREND: Ruské banky si potichu pripravujú pôdu pre štátnu záchranu. Zlé úvery im prerastajú cez hlavu
- TVNOVINY.sk Čína spustila výstavbu najväčšej hydroelektrárne sveta. Vyrobí 10-krát viac energie ako všetky slovenské elektrárne
- TA3.com: Moskva a Kyjev budú opäť rokovať o mieri. Zelenskyj potvrdil termín, ktorý bude už o pár dní
Najnovšie články
Pred desaťročiami televízne seriály fungovali tak, že televízia nový diel...
Začiatok novembra má v našich končinách zaužívaný priebeh.
V auguste 1911 zmizlo z parížskeho Louvru jedno z najcennejších...
Rómovia sú jedna z najrozmanitejších, no zároveň často marginalizovaných komunít...
Jeseň je v záhrade obdobím pokoja, ale aj posledných dôležitých...
Klub 27 nie je len morbídna kuriozita. Je to varovanie,...





