Prehľad správ

Najnovšie články

Pápež automobilového dizajnu

Mimo väčšej pozornosti mainstreamu zomrel 13. marca vo veku 85 rokov jeden z najslávnejších automobilových dizajnérov všetkých čias, Talian Marcello Gandini. Bol to on, kto dal svetu extravagantné Lamborghini Countach a Diablo, revolučný Renault 5, prvú generáciu BMW 5, alebo ľudové VW Polo.

Gandini mal iba dvadsaťosem rokov, keď načrtol koncept Lamborghini Miura. A potom prišiel s revolučným Countachom, ktorý mal brutálny klinovitý tvar a nahor sa otáčajúce dvere, ktoré sa stali symbolom celej značky Lamborghini. V posledných rokoch, hoci mal ešte stále pevnú ruku a jasnú myseľ, odmietol nové automobilové projekty. Radšej navrhol vrtuľník, nočný klub, alebo nákladné auto.

Marcello Gandini sa narodil 26. augusta 1938 v talianskom Turíne v rodine dirigenta. Mal šestnásť rokov, keď mu rodičia dali peniaze na učebnicu latinčiny. Namiesto toho si kúpil knihu o mechanike. Vo veku 25 rokov sa uchádzal o miesto v štúdiu Bertone, ale vtedajší hlavný dizajnér Giorgetto Giugiaro (len o devätnásť dní starší) ho odmietol prijať. Nuccio Bertone oslovil na spoluprácu Gandiniho o dva roky neskôr, keď Giugiaro opustil spoločnosť. Okamžite bol poverený projektom Miura. Lamborghini potrebovalo auto, ktoré by bolo očarujúce. Ale s odstupom času verejne Gandini hovoril, že Miura ho trochu štvala, lebo zámerne ju musel navrhnúť tak, aby sa to ľuďom páčila. Miura katapultovala nielen Lamborghini, ale aj samotného Gandiniho do výšin automobilového sveta. Pri ďalších návrhoch už kritérium páčivosti nebral až tak do úvahy.

Lamborghini Miura sa považuje za prvé superšportové auto s dvojmiestnym usporiadaním vzadu s motorom v strede. Autor fotografie: Ralf Roletschek, Zdroj fotografie: Wikipedia.org
Miura navždy zmenila značku Lamborghini tým, že elegantne dala zabudnúť na jej deficit imidžu v motoristickom športe a okamžite vstrekla impulz do žíl problémového výrobcu, ktorý bol pôvodne výrobcom traktorov. Miura hoci v roku 1960 vyzerala ako keby patrila na štart pretekov Le Mans, nemala nič spoločné s motoristickým športom. Bolo to cestné auto skrz-naskrz. Iba najdivokejšie na trhu sériovo produkované cestné auto, aké sa dalo kúpiť koncom 60-tych rokov.
Lamborghini Countach. Sériový superšport sa predstavil 15. marca 1973 na Ženevskom autosalóne. Typickým znakom sa stali výklopné reflektory aj výklopné dvere. Chýbať nemohli ani žalúzie nad motorovým priestorom. Dodnes je Countach považovaný za najdôležitejší model zo Sant Agaty. Ovplyvnil nielen budúce Lamborghini, ale aj konkurentov. Zdroj fotografie: Lamborghini

Gandini vidí Countach s hrubým klinovitým profilom ako svoje prvé skutočné Lamborghini. „Miura bola na začiatku mojej kariéry, takže som bol opatrný. Na druhej strane, Countach, tam som si mohol robiť, čo som chcel, a je skvelé pozrieť sa na to auto aj po dlhých päťdesiatich rokoch!” Countach mal svoj debut ako štúdia na autosalóne v Ženeve v roku 1971 a produkčný model v roku 1973. Countach bol brutálnym vyjadrením odvážneho moderného dizajnu. Názov Countach pochádza z z piemontského dialektu, je to výraz, ktorý muži používajú na vyjadrenie úplného úžasu.

Gandini dostal voľnú ruku. Štúdio Bertone si najímali poprední výrobcovia automobilov z celého sveta. Nebola to teda len továreň na sny a superautá, ale aj na úplne obyčajné automobily pre ľudí s tenšou peňaženkou, ba dokonca aj pre masy. Dotyk Gandiniho ruky a mysle sa objavil na návrhu prvého päťkového BMW generácie E12.

Produkčnému BMW radu 5 E12 predchádzal koncept 2200ti Garmisch predstavený v Ženeve v roku 1970. Gandini v posledných rokoch svojho života spolupracoval s automobilkou na jeho rekoštrukcii. Autor fotografie: BMW
Alfa Romeo Montreal je ďalším autom, pod ktoré sa Gandini podpísal. Autor fotografie: Marvin Raaijmakers, Zdroj fotografie: Wikipedia.org
Počas pätnásťročného pôsobenia, ako vedúci dizajnu v spoločnosti Bertone, Gandini dal svetu niektoré z populárnych športových automobilov tej doby, ako napríklad Alfa Romeo 33 Stradale, Lancia Stratos, Ferrari Dino 308 GT4 a Maserati Khamsin. Keď zo štúdia odišiel, navrhol Autobianchi A112, Citroën BX, Renault 5 alebo Fiat 132 a bol to on, kto poradil Volkswagenu, akú podobu má mať revolučné Polo.
Renault potreboval malé auto. Gandini teda navrhol Model 5. V Ženeve 1972 predstavil jednoduché malé auto pre všetkých. Cieľom «R5» bolo stať sa autom pre každého. Zdroj fotografie: International Geneva Motor Show
Citroën BX je jedným z tých obyčajnejších automobilov. Gandiniho rukopis je však jasne viditeľný. Autor fotografie: Antoine Javet, Zdroj fotografie: Wikipedia.org
Bugatti EB110 je dvojmiestne športové kupé, s dvanásťvalcovým motorom v strede. Je menej známe ako Bugatti Veyron, ale aj tak má výkon-560 koní, čo je na rok 1991 celkom slušný výkon. Predstavené bolo 14. septembra 1991, teda v roku 110. výročia narodenia zakladateľa značky, Ettore Bugattiho. Bugatti EB110 GT predstavovalo symbol bohatstva. Kto ho chcel, nestačili mu len peniaze, musel mať aj zodpovedajúce postavenie v spoločnosti a potrebný imidž. Vyrábalo sa do roku 1995. Náročný vývoj vtedajším vlastníkom značky spôsobil finančné problémy, nakoniec prišiel bankrot a značka Bugatti bola na predaj. Na scénu nastupuje s kapitálom VW a Bugatti končí v jeho rukách. Zdroj fotografie: Archív redakcie
Už ako starší vo svojich rozhovoroch Gandini opakovane hovoril, že je frustrovaný nedostatkom vízie pre automobilový priemysel. Nebol nadšený smerom, ktorým sa uberal dizajn automobilov. Na konci 90-tych rokov sa miesto navrhovania áut pustil do priemyselného a interiérového dizajnu.
„Keď ste mladí, musíte pracovať, aby ste jedli," spomínal Gandini v jednom zo svojich posledných rozhovorov. „A kvôli tomu sa niekedy musíte prispôsobiť tomu, čo sa vám nepáči. Našťastie som mal každý deň teplé jedlo, takže som v tomto zmysle pravdepodobne dosiahol nejaký úspech. Ale vždy som hovoril, pokiaľ ide o štýl, že je to podmienka na vytvorenie emócií. Bez nich je každé auto a vlastne každá vec zbytočná, bez ohľadu na to, aké dokonalé môže byť." Zdroj fotografie: X/@octane_magazine

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články