Generácia Z siaha po luxuse
- Martinský Rínok
- 9 februára, 2024
- 3:15 pm
Generácia Z, teda ľudia narodení medzi rokmi 1997 a 2012, míňa viac na luxus, než investuje, ako šetrí do rodinného rozpočtu, alebo na vlastnú nehnuteľnosť. Dôvodom je postoj tejto generácie, že ich finančná budúcnosť je vopred odsúdená na neúspech. V zúfalstve nad nepriaznivou ekonomickou situáciou míňajú na potešenie, ktoré prináša okamžité uspokojenie.
Generácia Z verí, že si nikdy nebudú môcť kúpiť dom, mať deti, alebo si sporiť na dôchodok. Neboja sa však minúť prehnané sumy na luxusný a zbytočne predražený tovar. Trh s luxusom zažíva demografický posun zákazníkov a mileniáli a mladí spotrebitelia generácie Z ho pretvárajú. Podľa analýzy spoločnosti Brain & Company sa predpokladá, že generácia Z bude do roku 2025 tvoriť 70 % zákazníkov luxusných obchodov, čím prekoná generáciu svojich rodičov.
Štúdia predpovedá, že výdavky generácie Z na luxusnom trhu budú do roku 2030 rásť trikrát rýchlejšie. Rast trhu s luxusom súvisí s nárastom bohatstva, ale aj s vplyvom sociálnych médií a influencerov, ktorí silne komunikujú s mileniálmi. Analýza spoločnosti Brain & Company tiež uvádza, že spotrebitelia generácie Z začínajú nakupovať luxusný tovar vo veku 15 rokov.
Trh s luxusným tovarom je svedkom spotrebiteľského posunu v demografii kupujúcich v dôsledku hnacej sily mileniálov a generácie Z. Títo mladší spotrebitelia sa nezúčastňujú len na trhu s luxusom; Pretvárajú ho. Podľa spoločnosti Bain & Company sa predpokladá, že do roku 2025 bude generácia Z a mileniáli predstavovať ohromujúcich 70% výdavkov na luxus, čím prekonajú svojich náprotivkov z generácie X a baby boomu.
Tento posun v správaní spotrebiteľov nie je len o tom, kto nakupuje, ale aj o tom, ako nakupujú. Digitálna éra priniesla nové spôsoby nakupovania a nárast online nakupovania je významným trendom. Pričom 96% spotrebiteľov generácie Z v Spojených štátoch uviedlo, že v prvom štvrťroku 2023 nakupovali online aspoň raz mesačne.
Dnešní rodičia nepreháňajú, keď hovoria, že dnešné deti sú prilepené k telefónom. Generácia Z bola vychovaná s prístupom k technológiám a vyrástla s prístupom na internet. Ak sú mileniáli „digitálnymi domorodcami“ počítačov, generácia Z sú „mobilnými domorodcami“ zvyknutými na smartfóny. Väčšinu svojho voľného času trávia online – chatovaním v aplikáciách na odosielanie správ, hraním online hier, aktualizáciou svojich sociálnych médií.
Digitálny vek priniesol nové spôsoby nakupovania a mladšie generácie sú v popredí týchto zmien. Významným trendom je nárast online nakupovania,
Kľúčové zistenia výskumu “Globálny trh s luxusným tovarom konštatuje, že:
Okrem živého predaja luxusné značky využívajú aj platformy sociálnych médií na oslovenie svojho cieľového publika. Správa Medzinárodnej rady nákupných centier odhalila, že 85% generácie Z tvrdí, že sociálne médiá ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia, pričom TikTok a Instagram sú najlepšími platformami, ktoré ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Prieskum sa uskutočnil na vzorke1 008 respondentov z generácie Z vo veku od 16 do 26 rokov. Medzi účastníkmi boli pracovníci na čiastočný úväzok, pracovníci na plný úväzok, študenti a jednotlivci z rôznych životných situácií.
Kľúčové zistenia prieskumu: Spotrebitelia generácie Z sú poháňaní kariérou, majú averziu voči úverom a láka ich imerzívny maloobchod /imerzia=ponorenie, vnorenie/.
Luxusné značky berú tieto trendy na vedomie a podľa toho prispôsobujú svoje stratégie. Značky ako Burberry a Louis Vuitton sú v tomto lídrami. Podporujú živý predaj a ťažia z jeho výhod.