Prehľad správ

Najnovšie články

Generácia Z siaha po luxuse

Generácia Z, teda ľudia narodení medzi rokmi 1997 a 2012, míňa viac na luxus, než investuje, ako šetrí do rodinného rozpočtu, alebo na vlastnú nehnuteľnosť. Dôvodom je postoj tejto generácie, že ich finančná budúcnosť je vopred odsúdená na neúspech. V zúfalstve nad nepriaznivou ekonomickou situáciou míňajú na potešenie, ktoré prináša okamžité uspokojenie.

Generácia Z verí, že si nikdy nebudú môcť kúpiť dom, mať deti, alebo si sporiť na dôchodok. Neboja sa však minúť prehnané sumy na luxusný a zbytočne predražený tovar. Trh s luxusom zažíva demografický posun zákazníkov a mileniáli a mladí spotrebitelia generácie Z ho pretvárajú. Podľa analýzy spoločnosti Brain & Company sa predpokladá, že generácia Z bude do roku 2025 tvoriť 70 % zákazníkov luxusných obchodov, čím prekoná generáciu svojich rodičov.

Štúdia predpovedá, že výdavky generácie Z na luxusnom trhu budú do roku 2030 rásť trikrát rýchlejšie. Rast trhu s luxusom súvisí s nárastom bohatstva, ale aj s vplyvom sociálnych médií a influencerov, ktorí silne komunikujú s mileniálmi. Analýza spoločnosti Brain & Company tiež uvádza, že spotrebitelia generácie Z začínajú nakupovať luxusný tovar vo veku 15 rokov.

Trh s luxusným tovarom je svedkom spotrebiteľského posunu v demografii kupujúcich v dôsledku hnacej sily mileniálov a generácie Z. Títo mladší spotrebitelia sa nezúčastňujú len na trhu s luxusom; Pretvárajú ho. Podľa spoločnosti Bain & Company sa predpokladá, že do roku 2025 bude generácia Z a mileniáli predstavovať ohromujúcich 70% výdavkov na luxus, čím prekonajú svojich náprotivkov z generácie X a baby boomu.

Tento posun v správaní spotrebiteľov nie je len o tom, kto nakupuje, ale aj o tom, ako nakupujú. Digitálna éra priniesla nové spôsoby nakupovania a nárast online nakupovania je významným trendom. Pričom 96% spotrebiteľov generácie Z v Spojených štátoch uviedlo, že v prvom štvrťroku 2023 nakupovali online aspoň raz mesačne.

Dnešní rodičia nepreháňajú, keď hovoria, že dnešné deti sú prilepené k telefónom. Generácia Z bola vychovaná s prístupom k technológiám a vyrástla s prístupom na internet. Ak sú mileniáli „digitálnymi domorodcami“ počítačov, generácia Z sú „mobilnými domorodcami“ zvyknutými na smartfóny. Väčšinu svojho voľného času trávia online – chatovaním v aplikáciách na odosielanie správ, hraním online hier, aktualizáciou svojich sociálnych médií.

Generácia Z. je prilepená k telefónom Zdroj fotografie: Archív redakcie

Digitálny vek priniesol nové spôsoby nakupovania a mladšie generácie sú v popredí týchto zmien. Významným trendom je nárast online nakupovania,

Kľúčové zistenia výskumu „Globálny trh s luxusným tovarom konštatuje, že:

  • generačné trendy sú hlavnou hnacou silou rastu na trhu s luxusným tovarom. Predpokladá sa, že výdavky generácie Z a Gen Alpha budú do roku 2030 rásť trikrát rýchlejšie ako výdavky iných generácií a budú tvoriť tretinu trhu.
  • USA a Európa naďalej vedú na trhu luxusného tovaru, ale objavujú sa nové trhy. Juhovýchodná Ázia a Kórea vykazujú silný rastový potenciál, zatiaľ čo indický luxusný trh by sa mohol do roku 2030 rozšíriť na 3,5-násobok svojej súčasnej veľkosti.
  • Napriek ekonomickým výzvam trh s luxusom preukázal v roku 2022 odolnosť s pozitívnym rastom pre 95% značiek. Trh je lepšie vybavený na zvládnutie ekonomických turbulencií v dôsledku väčšej a koncentrovanejšej spotrebiteľskej základne.
  • Trh s luxusom sa vyvíja s konvergenciou luxusu a umenia. Luxusné značky prekračujú svoju pôvodnú podobu, zakorenenú v remeselnom spracovaní a funkčnej dokonalosti, smerom k širším významom posilneným predstavivosťou a symbolickou silou.
  • Spotrebiteľská základňa luxusného trhu sa rozširuje, pričom sa očakáva, že 400 miliónov spotrebiteľov v roku 2022 vzrastie do roku 2030 na 500 miliónov. Tento rast je poháňaný tým, že spotrebitelia sa stávajú informovanejšími a selektívnejšími, čo vedie k intenzívnejšej súťaži o lojalitu a obhajobu.
„Ekonomika nasáva globálne otepľovanie, neustále politické a sociálne nepokoje po celom svete. Je jednoduchšie minúť peniaze na veci, ktoré vám poskytnú okamžité uspokojenie," povedala Nia Holland, študentka psychológie a vzdelávania na University of Michigan. Študentka si kúpila luxusnú kabelku od Chanel za 2 500 dolárov a namiesto investovania alebo šetrenia peňazí minula svoje úspory. Mladšie generácie veria, že ich finančná budúcnosť je odsúdená na zánik v dôsledku vyššieho dlhu študentských pôžičiek, vyšších životných nákladov, zmien na trhu práce a trhu s bývaním.

Okrem živého predaja luxusné značky využívajú aj platformy sociálnych médií na oslovenie svojho cieľového publika. Správa Medzinárodnej rady nákupných centier odhalila, že 85% generácie Z tvrdí, že sociálne médiá ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia, pričom TikTok a Instagram sú najlepšími platformami, ktoré ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Prieskum sa uskutočnil na vzorke1 008 respondentov z generácie Z vo veku od 16 do 26 rokov. Medzi účastníkmi boli pracovníci na čiastočný úväzok, pracovníci na plný úväzok, študenti a jednotlivci z rôznych životných situácií.

Kľúčové zistenia prieskumu: Spotrebitelia generácie Z sú poháňaní kariérou, majú averziu voči úverom a láka ich imerzívny maloobchod /imerzia=ponorenie, vnorenie/.

  • Prieskum zistil, že nákupné návyky online a osobných kupujúcich sú takmer identické, čo naznačuje, že maloobchodníci by sa mali zamerať na ponúkanie pohodlia, kvality, rýchlosti a diverzifikovanej prítomnosti na fyzických aj digitálnych platformách.
  • Štúdia odhalila, že 78% respondentov z generácie Z je znepokojených stavom americkej ekonomiky, pričom toto číslo sa zvýšilo na 84% medzi staršími jednotlivcami generácie Z (vo veku 23-26 rokov). Táto obava sa odráža v tom, že uprednostňujú nákupy so zľavami, pričom 48 % uprednostňuje maloobchodníkov s off-price a diskontmi.
  • Napriek svojim ekonomickým obavám je 48% spotrebiteľov generácie Z ochotných zaplatiť prémiu za rýchlejšie doručenie online objednávok.
  • Generácia Z si cení úspešnú kariéru pred najnovšími položkami, pričom viac spotrebiteľov generácie Z (41%) uvádza, že viac šetria, ako míňajú.
  • Zodpovedné finančné návyky sú evidentné v ich platobných metódach, pričom 45% používa debetné karty ako svoj primárny zdroj platby, pred hotovosťou (21%) a kreditnými kartami (17%). Iba 3% často používajú možnosti kúpiť teraz, zaplatiť neskôr.
  • Spotrebitelia generácie Z prejavujú lojalitu k značke poháňanú hodnotou, viackanálovými ponukami a zosúladením s vlastnými hodnotami. Viac ako polovica (56 %) je ochotná zaplatiť viac za produkty z udržateľných zdrojov.
  • Zatiaľ čo generácia Z je často vnímaná ako online generácia, 97% nakupuje v kamenných obchodoch, čo je ovplyvnené bezprostrednosťou získania produktu a schopnosťou vidieť, dotknúť sa a vyskúšať výrobky pred nákupom.
  • Sociálne médiá výrazne ovplyvňujú nákupné návyky generácie Z, pričom 85% tvrdí, že to ovplyvňuje ich nákupné rozhodnutia. Avšak odporúčania od priateľov a rodiny (56%), recenzie na webových stránkach produktov (54%) a interakcie so spolupracovníkmi v obchode a osobné videnie produktu (43%) majú väčšiu váhu ako influenceri (39%).

Luxusné značky berú tieto trendy na vedomie a podľa toho prispôsobujú svoje stratégie. Značky ako Burberry a Louis Vuitton sú v tomto lídrami. Podporujú živý predaj a ťažia z jeho výhod.

Podporte článok zdieľaním

Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články