Prehľad správ

Najnovšie články

Generácia Z siaha po luxuse

Generácia Z, teda ľudia narodení medzi rokmi 1997 a 2012, míňa viac na luxus, než investuje, ako šetrí do rodinného rozpočtu, alebo na vlastnú nehnuteľnosť. Dôvodom je postoj tejto generácie, že ich finančná budúcnosť je vopred odsúdená na neúspech. V zúfalstve nad nepriaznivou ekonomickou situáciou míňajú na potešenie, ktoré prináša okamžité uspokojenie.

Generácia Z verí, že si nikdy nebudú môcť kúpiť dom, mať deti, alebo si sporiť na dôchodok. Neboja sa však minúť prehnané sumy na luxusný a zbytočne predražený tovar. Trh s luxusom zažíva demografický posun zákazníkov a mileniáli a mladí spotrebitelia generácie Z ho pretvárajú. Podľa analýzy spoločnosti Brain & Company sa predpokladá, že generácia Z bude do roku 2025 tvoriť 70 % zákazníkov luxusných obchodov, čím prekoná generáciu svojich rodičov.

Štúdia predpovedá, že výdavky generácie Z na luxusnom trhu budú do roku 2030 rásť trikrát rýchlejšie. Rast trhu s luxusom súvisí s nárastom bohatstva, ale aj s vplyvom sociálnych médií a influencerov, ktorí silne komunikujú s mileniálmi. Analýza spoločnosti Brain & Company tiež uvádza, že spotrebitelia generácie Z začínajú nakupovať luxusný tovar vo veku 15 rokov.

Trh s luxusným tovarom je svedkom spotrebiteľského posunu v demografii kupujúcich v dôsledku hnacej sily mileniálov a generácie Z. Títo mladší spotrebitelia sa nezúčastňujú len na trhu s luxusom; Pretvárajú ho. Podľa spoločnosti Bain & Company sa predpokladá, že do roku 2025 bude generácia Z a mileniáli predstavovať ohromujúcich 70% výdavkov na luxus, čím prekonajú svojich náprotivkov z generácie X a baby boomu.

Tento posun v správaní spotrebiteľov nie je len o tom, kto nakupuje, ale aj o tom, ako nakupujú. Digitálna éra priniesla nové spôsoby nakupovania a nárast online nakupovania je významným trendom. Pričom 96% spotrebiteľov generácie Z v Spojených štátoch uviedlo, že v prvom štvrťroku 2023 nakupovali online aspoň raz mesačne.

Dnešní rodičia nepreháňajú, keď hovoria, že dnešné deti sú prilepené k telefónom. Generácia Z bola vychovaná s prístupom k technológiám a vyrástla s prístupom na internet. Ak sú mileniáli „digitálnymi domorodcami“ počítačov, generácia Z sú „mobilnými domorodcami“ zvyknutými na smartfóny. Väčšinu svojho voľného času trávia online – chatovaním v aplikáciách na odosielanie správ, hraním online hier, aktualizáciou svojich sociálnych médií.

Generácia Z. je prilepená k telefónom Zdroj fotografie: Archív redakcie

Digitálny vek priniesol nové spôsoby nakupovania a mladšie generácie sú v popredí týchto zmien. Významným trendom je nárast online nakupovania,

Kľúčové zistenia výskumu “Globálny trh s luxusným tovarom konštatuje, že:

  • generačné trendy sú hlavnou hnacou silou rastu na trhu s luxusným tovarom. Predpokladá sa, že výdavky generácie Z a Gen Alpha budú do roku 2030 rásť trikrát rýchlejšie ako výdavky iných generácií a budú tvoriť tretinu trhu.
  • USA a Európa naďalej vedú na trhu luxusného tovaru, ale objavujú sa nové trhy. Juhovýchodná Ázia a Kórea vykazujú silný rastový potenciál, zatiaľ čo indický luxusný trh by sa mohol do roku 2030 rozšíriť na 3,5-násobok svojej súčasnej veľkosti.
  • Napriek ekonomickým výzvam trh s luxusom preukázal v roku 2022 odolnosť s pozitívnym rastom pre 95% značiek. Trh je lepšie vybavený na zvládnutie ekonomických turbulencií v dôsledku väčšej a koncentrovanejšej spotrebiteľskej základne.
  • Trh s luxusom sa vyvíja s konvergenciou luxusu a umenia. Luxusné značky prekračujú svoju pôvodnú podobu, zakorenenú v remeselnom spracovaní a funkčnej dokonalosti, smerom k širším významom posilneným predstavivosťou a symbolickou silou.
  • Spotrebiteľská základňa luxusného trhu sa rozširuje, pričom sa očakáva, že 400 miliónov spotrebiteľov v roku 2022 vzrastie do roku 2030 na 500 miliónov. Tento rast je poháňaný tým, že spotrebitelia sa stávajú informovanejšími a selektívnejšími, čo vedie k intenzívnejšej súťaži o lojalitu a obhajobu.
„Ekonomika nasáva globálne otepľovanie, neustále politické a sociálne nepokoje po celom svete. Je jednoduchšie minúť peniaze na veci, ktoré vám poskytnú okamžité uspokojenie," povedala Nia Holland, študentka psychológie a vzdelávania na University of Michigan. Študentka si kúpila luxusnú kabelku od Chanel za 2 500 dolárov a namiesto investovania alebo šetrenia peňazí minula svoje úspory. Mladšie generácie veria, že ich finančná budúcnosť je odsúdená na zánik v dôsledku vyššieho dlhu študentských pôžičiek, vyšších životných nákladov, zmien na trhu práce a trhu s bývaním.

Okrem živého predaja luxusné značky využívajú aj platformy sociálnych médií na oslovenie svojho cieľového publika. Správa Medzinárodnej rady nákupných centier odhalila, že 85% generácie Z tvrdí, že sociálne médiá ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia, pričom TikTok a Instagram sú najlepšími platformami, ktoré ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Prieskum sa uskutočnil na vzorke1 008 respondentov z generácie Z vo veku od 16 do 26 rokov. Medzi účastníkmi boli pracovníci na čiastočný úväzok, pracovníci na plný úväzok, študenti a jednotlivci z rôznych životných situácií.

Kľúčové zistenia prieskumu: Spotrebitelia generácie Z sú poháňaní kariérou, majú averziu voči úverom a láka ich imerzívny maloobchod /imerzia=ponorenie, vnorenie/.

  • Prieskum zistil, že nákupné návyky online a osobných kupujúcich sú takmer identické, čo naznačuje, že maloobchodníci by sa mali zamerať na ponúkanie pohodlia, kvality, rýchlosti a diverzifikovanej prítomnosti na fyzických aj digitálnych platformách.
  • Štúdia odhalila, že 78% respondentov z generácie Z je znepokojených stavom americkej ekonomiky, pričom toto číslo sa zvýšilo na 84% medzi staršími jednotlivcami generácie Z (vo veku 23-26 rokov). Táto obava sa odráža v tom, že uprednostňujú nákupy so zľavami, pričom 48 % uprednostňuje maloobchodníkov s off-price a diskontmi.
  • Napriek svojim ekonomickým obavám je 48% spotrebiteľov generácie Z ochotných zaplatiť prémiu za rýchlejšie doručenie online objednávok.
  • Generácia Z si cení úspešnú kariéru pred najnovšími položkami, pričom viac spotrebiteľov generácie Z (41%) uvádza, že viac šetria, ako míňajú.
  • Zodpovedné finančné návyky sú evidentné v ich platobných metódach, pričom 45% používa debetné karty ako svoj primárny zdroj platby, pred hotovosťou (21%) a kreditnými kartami (17%). Iba 3% často používajú možnosti kúpiť teraz, zaplatiť neskôr.
  • Spotrebitelia generácie Z prejavujú lojalitu k značke poháňanú hodnotou, viackanálovými ponukami a zosúladením s vlastnými hodnotami. Viac ako polovica (56 %) je ochotná zaplatiť viac za produkty z udržateľných zdrojov.
  • Zatiaľ čo generácia Z je často vnímaná ako online generácia, 97% nakupuje v kamenných obchodoch, čo je ovplyvnené bezprostrednosťou získania produktu a schopnosťou vidieť, dotknúť sa a vyskúšať výrobky pred nákupom.
  • Sociálne médiá výrazne ovplyvňujú nákupné návyky generácie Z, pričom 85% tvrdí, že to ovplyvňuje ich nákupné rozhodnutia. Avšak odporúčania od priateľov a rodiny (56%), recenzie na webových stránkach produktov (54%) a interakcie so spolupracovníkmi v obchode a osobné videnie produktu (43%) majú väčšiu váhu ako influenceri (39%).

Luxusné značky berú tieto trendy na vedomie a podľa toho prispôsobujú svoje stratégie. Značky ako Burberry a Louis Vuitton sú v tomto lídrami. Podporujú živý predaj a ťažia z jeho výhod.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články