Yellow Boots
- Martinský Rínok
- 16 februára, 2024
- 9:15 am
Majú nezameniteľný dizajn, ich fanúšikmi sú rôzne osobnosti, stars a rôzne celebrity. Žlté topánky, ktoré tento rok oslavujú 50. výročie od výroby prvého páru, si už podmanili niekoľko generácií ľudí po celom svete.
Tvorca žltých topánok pochádza z Odesy z obuvníckej rodiny. Nathan Schwarz sa tam narodil v židovskej rodine v roku 1902. Tri generácie Schwartzovcov boli v tomto meste vyhlásení obuvníci. Jeho rodičia, spolu s ním, pred 1. svetovou vojnou však opustili čiernomorské prístavné mesto, tak ako vtedy mnohí židovskí obyvatelia, utiekli pred chudobou a útlakom z cárskeho Ruska za lepším životom do Spojených štátov.
Príbeh vynálezcu žltých topánok, Nathana Schwartza (1902-1984) je “americkým príbehom“ úspechu. Rodina utratila peniaze za dokumenty a lístky na loď, nebola bohatá, aj v Amerike trela biedu. Vo veku 16 rokov začal Nathan pracovať ako asistent obuvníka v jednej z obuvníckych dielní v New Yorku. V roku 1952, si za 2 tisíc ušetrených dolárov kúpil polovicu akcií obuvníckej spoločnosti The Abington Shoe Company, ktorá sa neskôr stane svetoznámou pod menom Timberland. V roku 1955 sa Nathan Schwartz stal jediným vlastníkom tohto podniku. Podľa spomienok jeho synov celý život sníval o výrobe topánok, ktoré by mohli byť pohodlné, pevné a odolné. Nathan Schwartz urobil skutočný technologický prielom a uskutočnil svoj obuvnícky sen až vo veku 63 rokov.
V roku 1965 experimenty priniesli očakávaný výsledok – vynašiel technológiu pripevnenia gumovej podrážky na kožený zvršok pomocou špeciálneho lisovacieho stroja. Myšlienka priameho odlievania, to znamená bezproblémové spojenie koženého zvršku topánky s gumovou podrážkou, umožnila vytvoriť úplne nepremokavé topánky a trojitý šev z nylonovej nite urobil topánky od obuvníka Nathana Schwartza odolnými voči akémukoľvek zaťaženiu.
Pôvodný model obsahoval 39 častí. Celý proces výroby topánky mal až 80 etáp. Prvá “ikonická” žltá topánka zišla z montážnej linky v roku 1973. Od svojho vzniku sa topánky príliš nezmenili. Spoľahlivá tepelná izolácia, ochrana proti vlhkosti, vrchná časť z nepremokavého prvotriedneho nubuku, alebo kože a kovové kovanie zostali nezmenené. Pribudol však nový dizajn s utesnenými švami a ekologická tepelná podšívka.
V čase spustenia výroby už niekoľko rokov vedenie spoločnosti patrilo pod synov Nathana Schwartza. Továreň bola presunutá do New Hampshire, teda do oblasti, ktorá má drsné podnebie a potrebuje spoľahlivé oblečenie a obuv. Práve tam – počas mnohých experimentov – sa objavila rozpoznateľná žltá topánka vyrobená z odolnej pravej kože a podrážka s hlbokým dezénom. V roku 1980 sa Timberland spustila reklamu v televízii, a slogany sa postupne zmenili podľa požiadaviek doby zo sebaironického vyhlásenia o pohodlí topánok na “Kvalita je vyššia, ako kedy budete potrebovať”. V roku 1985 spoločnosť predala svoj prvý miliónty pár topánok.
Timberlandy v žltej farbe sú exponátom londýnskeho múzea dizajnu. Nie je však stopercentne známe, prečo bola vybraná táto konkrétna farba. Niektorí historici módy sa domnievajú, že charakteristická žltá farba topánok bola vybraná zámerne – pracovníci a drevorubači potrebujú svetlé topánky, aby sa predišlo úrazom. Nečistoty sú tiež veľmi jasne viditeľné na žltej, takže to bol údajne ďalší “reklamný trik” spoločnosti, pretože bolo možné okamžite ukázať, aké ľahké je čistenie značkových topánok od nečistôt. Iná verzia príbehu hovorí, že farba topánok bola vybraná náhodne. Dizajnéri boli vývojom modelu tak unesení, že úplne zabudli na vzhľad topánok. V dôsledku toho boli prvé vzorky topánok prezentované v “drsnej” žltej farbe. Každú sezónu pridáva Timberland do zostavy niekoľko variácií topánok v inej farebnej schéme.
Prvými „influercermi“ Timberlandov boli americké hip-hopové hviezdy. Potom Yellow Boots začali obúvať Biggie, Das EFX, Mobb Deep, DMX, Jay-Z. Títo raperi dokonca spomenuli Timberlands v piesňach, čo dalo topánkam nové zaradenie do kultúry – odrazu patrili do sveta párty voľných pouličných rytmov, DJ setov, graffiti a breakov. Okolo “žltého páru” sa tak vytvorila pomerne silná komunita mladých ľudí a značka Timberland sa stala módnym a rozpoznateľným brandom. Skutočný “Timberland Boom” nastal v Spojených štátoch v roku 1990. Len v roku 1993 si zákazníci kúpili výrobky značky Timberland za 300 miliónov dolárov. To sa zhodovalo s vrcholom popularity samotného hip-hopového štýlu.
K fanúšikom „Yellow Boots“, okrem státisícov ľudí po celom svete, patria aj politici, spisovatelia, filmové hviezdy a hviezdy hudby. V žltých topánkach sa predviedli osobnosti ako Barack Obama, Melania Trump, Bruce Willis, David Duchovny, Rihanna, Pharrell, Jay-Z, Kanye West a ďalšie celebrity.