Prehľad správ

Najnovšie články

Čo s vybitým akumulátorom? Pomôže autorádio, alebo aj fľaša s teplou vodou

Aj keď posledné roky zažívame skôr mierne zimy a mínusové teploty, ktoré neatakujú sibírske rekordy, nedá sa vylúčiť, že na pár dní zažijeme aj silné mrazy. Ako hovorí ľudová pranostika: žiadnu zimu ešte vlk nezožral. Preto by mal mať vodič auto pripravené na situáciu, že zažije veľmi studenú noc. Už teploty pod mínu desať môžu výrazne zhoršiť vlastnosti starého, alebo zle udržiavaného akumulátora. Máme osem rád, spracovaných podľa rád expertov z nemeckého automotoklubu ADAC, ako nezažiť nepríjemné prekvapenie.

1) Pravidelne kontrolujte napätie
Doby, kedy vodiči museli baterku pravidelne kontrolovať a dolievať do nej destilovanú vodu, sú už nenávratne preč. Ale sledovanie napätia akumulátora je stále dobrá vec. Hodnota 12,5 – 12,6 V je akýmsi „bodom zlomu“. Akonáhle poklesne napätie pod 12,5 V, príde k procesu, že sa obmedzí aktívny povrch článkov a prebieha zvýšenie samovybíjacieho prúdu. Kritická hodnota je 12,2 V. Pri nej už prichádza ku kryštalizácii síranu olovnatého, ktorý sa viaže na články batérie.

Dnes už automobily nemajú samostatný „budík“, ktorý by vodiča informoval o presnej hodnote napätia. V aute je len kontrolka, ktorá informuje, keď je zvyčajne už neskoro. Ako tomu teda predchádzať? Ak chcete mať batériu dlho v poriadku a v stave, že sa dá na ňu spoľahnúť, investujte peniaze do testeru a čas do pravidelnej kontroly. Určite sa to vyplatí, lebo tester stojí zlomok ceny novej autobatérie. A ak sa už dostanete do situácie, že napätie poklesne ku kritickej úrovni a potrebujete čosi skúsiť, pripojte na pár hodín akumulátor na nabíjačku, ktorá vás tiež finančne nezruinuje. Batérii vadia špinavé, alebo mastné kontakty. To všetko zvyšuje riziko samovybíjania.

Tester akumulátoru. Zdroj obrázku: Archív redakcie
Nabíjačka akumulátora. Zdroj fotografie: Archív redakcie

2) V mrazoch radšej parkujte v teple
Je to taká kniežacia rada. Nie každý má možnosť v období mrazov auto zaparkovať do teplej garáže. Ak nemáte takúto možnosť, počítajte s tým, že za bežných zimných mrazov, asi do mínus 10 stupňov Celzia, nemajú autobatérie, ktoré sú v dobrom stave, žiadne problémy. Pod túto hranicu mrazov nastupuje riziko straty kapacity asi o 30%. Uvádza sa, že pri -20 stupňov sa kapacita zníži už na polovicu tej pôvodnej a pri -30 sa stratí z kapacity akumulátora až 60%. Príčinu treba hľadať v mraze. Ten znižuje pohyb iontov elektrolytu a zároveň sa zvyšuje aj jeho hustota.

3) Počúvajte a sledujte svoje auto
Akumulátor nezlyhá a neprestane fungovať len tak bez varovania. Mali by sme počúvať, čo nám priebežne hovorí a všímať si, či auto nezačalo nejak pomaly pri štarte pretáčať motor. Varovným signálom, že sa blížia problémy s baterkou, je aj kolísanie intenzity reflektorov, slabšie podsvietenie palubnej dosky, alebo vnútorného osvetlenia. Príčina je v kolísaní napätia. Riešenie: nabiť akumulátor, ako je uvedené vyššie v bode 1, alebo vyraziť na dlhšiu trasu.

4) V zime obmedzujte krátke jazdy
Ak v zime jazdíte málo a to ešte prevažne len po krátkych trasách, akumulátor tým trpí. Nedostáva šancu, aby sa počas dlhšej cesty nabil a dostal sa tak do lepšej kondície. Experti z ADAC-u sú presvedčený, že alternátor poskytne dostatok energie na regeneráciu baterky až po 15 prejdených kilometroch. Preto v zime svoje jazdy autom viac plánujte.

5) Zbytočne batériu nezaťažujte
Čo to znamená? V zime sa trochu uskromnite a používajte na zapínanie spotrebičov energie rozum. Pred štartom samotným určite nezapínajte vyhrievanie sedadiel, svetlomety, alebo autorádio. Toto všetko pozapínané a k tomu štart na zmrznutý akumulátor, to nie je to, čo mu pomôže. Ani opakované neúspešné štarty.

6) Teplo a hudba pomáhajú
Ak už nemáte inú voľbu, skúste pomôcť akumulátoru teplom. Na desať minút umiestnite k baterke fľašu s horúcou vodou a zavrite kapotu. Teplo z fľaše by mohlo trochu rozprúdiť ionty a akumulátor dať autu nejakú potrebnú energiu, aby naštartovalo. Existuje ešte jeden fígeľ, ako na trucujúcu baterku. Teraz poprieme to, čo sme radili vyššie, že netreba zapínať spotrebiče pred štartom. Pri tomto fígli však ide iba o krátke a účelové zapnutie rádia. To spôsobí malý odber prúdu a tým sa batéria jemne zahreje. Ide o podobný efekt, ako s fľašou teplej vody. Bohužiaľ, pri štrajkujúcom akumulátore máte tak jeden, nanajvýš takéto dva pokusy, ako ho nabudiť. Potom to už nerobte, iba to zhoršíte.

7) Radšej auto nerozťahujte
Tie časy, kedy sa autá rozťahovali, alebo roztláčali, sa už dávno minuli. Takouto „pomocou“ by ste mohli svojmu autu ublížiť. Mohli by vám pribudnúť okrem stsarostí s nefungujúcim akumulátorom aj veľké výdavky z autoservisu za výmenu spáleného katalyzátora, alebo za poškodené rozvodové remene, alebo reťaze, alebo za drahú opravu stretnutia sa ventilov s piestami. Ak už sa tejto situácii neviete vyhnúť a zvážite riziká a svoje schopnosti, tak to urobte tak, že auto rozťahujete nízkou rýchlosťou so zaradenou dvojkou a pred uvoľnením spojky začnete štartovať. Takýto postup by mal zabezpečiť šetrnejší ráz od spojky do motoru. Pri dízloch radšej neskúšajte ani túto možnosť!

8) Núdzový štart cez káble

Zdroj fotografie: Topspeed.sk

Keď príde na najhoršie a auto nejde naštartovať, najlepšie je použiť štartovacie káble. Experti z ADAC-u odporúčajú si ich v zime pribaliť do kufra a voziť so sebou. Pre seba, ale možno poslúžia aj inému nešťastnému motoristovi. Ak ich ešte nemáte, pri ich kúpe sa treba riadiť nie najnižšou cenou, ale tým, že či ide o certifikovaný výrobok a hlavne parametrami pre vaše auto. Štartovacie káble by mali mať približne rovnaký prierez kábla, ako má elektrický vodič od akumulátora k štartéru. No ako to má človek vedieť? Nie je to údaj, ktorý o aute nájdete v technickej špecifikácii. Podstatný je prierez kábla. Na osobných autách sa plocha prierezu pohybuje od 16 do 35 mm2. Pre bežné osobné autá s benzínovým motorom do 2 litrov objemu motora by prierez vodiča nemal byť menší než 8-10 mm2. Pre naftové motory a viac valcové (viac ako 4 valce) by ste nemali používať tenšie káble ako 16 mm2. Ak si nie ste istí, obráťte sa s prosbou o radu na odborníkov.

Samotné použitie štartovacích káblov má svoje pravidlá. Keď dodržíte nasledujúce kroky, prepojíte vozidlá správne a hlavne bezpečne.
– Pred pripojením káblov skontrolujte čistotu kontaktov. Ak sú zanesené, aspoň trocha ich očistite. Nezabudnite, že vozidlá musia stáť tak, aby sa navzájom nijako nedotýkali!
– Ako prvý (obyčajne červený) kábel pripojte na kladný (+) pól vybitej batérie.
– Druhý koniec červeného kábla pripojte na kladný (+) pól nabitej batérie „darcovského“ auta.
– Uzemňovací (väčšinou čierny) kábel pripojte na záporný pól (-) nabitej batérie.
– Druhý koniec čierneho kábla pripojte na kostru vozidla s vybitou batériou – napríklad na niektorú z kovových častí oživovaného motora. Pozor, nikdy nie k zápornému pólu (-) vybitej batérie! Pri dobíjaní batérie sa totiž uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry by teoreticky mohlo dôjsť až k výbuchu.

– Až keď sú vozidlá prepojené, je správne naštartovať „darcovské“ auto a nechať jeho motor bežať na voľnobeh.
– Môžete štartovať! Ale nikdy nie viac ako desať sekúnd. Prechádzajúci prúd vysokých hodnôt zahrieva totiž svorky a káble a mohli by sa poškodiť. Medzi jednotlivými štartovacími pokusmi urobte aspoň 30-sekundové prestávky. Ak auto s vybitou batériou nenaskočí, problém bude niekde inde ako v akumulátore.
– Po úspešnom naštartovaní odpojte ako prvý mínusový kábel (-) od štartovaného vozidla a až potom od „darcovského“ auta.
– Druhý plusový kábel (+) odpojte najskôr od „darcovského“ vozidla a až potom od štartovaného vozidla.
– Ak prebehlo všetko úspešne, nezabúdajte, že vozidlo musí ostať naštartované, aby sa jeho akumulátor trocha dobil. Najlepšie je hneď absolvovať pár kilometrov vyšším tempom mimo mesta. Krátka jazda v meste batérii príliš nepomôže.

Prehľad správ

Najnovšie články