Dizajnové trendy reagujúce na COVID 19
- Martinský Rínok
- Zdroj obrázku: www.abs.sk
Končiaci sa rok 2020 bol pre umelcov, vrátane dizajnérov zvláštny. Väčšiu časť roka museli pracovať doma, alebo v izolácii svojich dielní. Aj prezentácie nápadov, výstavy a pod. sa viac presunuli do online priestoru. Dizajnéri reagovali na novú situáciu, ktorú COVID-19 so sebou priniesol. Kríza ovplyvnila všetky významné oblasti dizajnu, od módy až po dizajn verejných priestorov a konkrétnych produktov. Niektoré nápady upraví čas a upadnú do zabudnutia. Iné, možno, predznamenávajú dlhodobejšie trendy, ktoré v spoločnosti pandémia vyvolala k životu a návrhy dizajnérov sa uchytia. Pozrime sa na niektoré z nich.
Celosvetový trend nosenia tvárovej masky (rúšky) sa zrodil zo smutnej nevyhnutnosti nájsť rýchle a efektívne riešenie. Objavili sa rúška od podomáckych ušitých dizajnov až k tým zaujímavým a inovatívnym. Kreatívci sa zamerali na rôzne aspekty ochranných rúšok, pričom niektorí mali za cieľ vytvoriť kúsky, ktoré by sa čo najskôr masovo vyrábali, ako napríklad Adidas‘ Face Cover od tejto svetoznámej značky športového a rekreačného oblečenia a obuvi. Iní dizajnéri uprednostnili návrhy, ktoré sú viac umeleckými dielami.
Električka je najobľúbenejším symbolom milánskej verejnej dopravy. Preto taliansky architekt Arturo Tedeschi navrhol koncepciu električky s názvom Passerella, ktorá je vybavená diskrétnymi riešeniami problému sociálneho odstupu v hromadnej doprave. Električka „Passerella“ bola navrhnutá ako moderný pokračovateľ klasickej milánskej električky ATM triedy 1500 , ktorá bola do prevádzky uvedená prvýkrát v roku 1929. Sociálne dištančné opatrenia, ktoré mesto prijalo, ako jedno z najviac zasiahnutých v Taliansku, menia návyky občanov a spôsob ich života a vnímania verejnej dopravy. Tedeschi chcel dať štandardným sociálnym dištančným varovaniam, ktoré sa objavili v mnohých mestách, vrátane Milána, priateľskejší dizajn.
V dnešnej dobe je bežné vidieť samolepiace štítky s varovaniami, ako napríklad „dodržujte vzdialenosť jedného metra“, ale Miláno je hlavným mestom dizajnu a preto sa tamojší dizajnéri neuspokojil s triviálnym riešením. Udržať vzdialenosť jedného metra okolo osoby v MHD v podstate znamená mať okolo ľudí virtuálny kruh jeden meter, tak prečo to neurobiť štýlovo aj v električke?