Prehľad správ

Najnovšie články

Dizajnové trendy reagujúce na COVID 19

Končiaci sa rok 2020 bol pre umelcov, vrátane dizajnérov zvláštny. Väčšiu časť roka museli pracovať doma, alebo v izolácii svojich dielní. Aj prezentácie nápadov, výstavy a pod. sa viac presunuli do online priestoru. Dizajnéri reagovali na novú situáciu, ktorú COVID-19 so sebou priniesol. Kríza ovplyvnila všetky významné oblasti dizajnu, od módy až po dizajn verejných priestorov a konkrétnych produktov. Niektoré nápady upraví čas a upadnú do zabudnutia. Iné, možno, predznamenávajú dlhodobejšie trendy, ktoré v spoločnosti pandémia vyvolala k životu a návrhy dizajnérov sa uchytia. Pozrime sa na niektoré z nich.

Celosvetový trend nosenia tvárovej masky (rúšky) sa zrodil zo smutnej nevyhnutnosti nájsť rýchle a efektívne riešenie. Objavili sa rúška od podomáckych ušitých dizajnov až k tým zaujímavým a inovatívnym. Kreatívci sa zamerali na rôzne aspekty ochranných rúšok, pričom niektorí mali za cieľ vytvoriť kúsky, ktoré by sa čo najskôr masovo vyrábali, ako napríklad Adidas’ Face Cover od tejto svetoznámej značky športového a rekreačného oblečenia a obuvi. Iní dizajnéri uprednostnili návrhy, ktoré sú viac umeleckými dielami.

Adidas' Face Cover, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Celý proces od nápadu po výrobu Adidas’ Face Cover bol kratší ako jeden mesiac. Je to jeden z najrýchlejšie vyrábaných produktov, aké kedy v spoločnosti Adidas vyrobili. Normálne vývoj a uvedenie na trh nového produktu trvá až štyri roky. Táto rúška bola vyvinutá tímami návrhárov pracujúcimi prevažne po celom svete z domu za niekoľko týždňov.
Droog, maska Le Freak, zdroj ilustrácie: www.dezzen.com
Holandská dizajnérska skupina Droog uviedla na trh rúška Le Freak, ktoré na vyjadrenie osobnosti používajú farebné strapce. Dizajnéri chceli vytvoriť rúško, ktoré prinesie povzbudenie jeho nositeľovi a aj jeho okoliu. Tieto rúška so strapcami, rôznych farieb, sa predávajú v internetovom obchode.
Veronica Toppino: Toppino's Structure, zdroj fotografií: www.dezeen.com
Veronica Toppino: Toppino's Structure, zdroj fotografií: www.dezeen.com
Dizajnérka Veronica Toppino navrhla veľké klobúky vyrobené z hliníkových konštrukcií, ktoré pomáhajú ľuďom zažiť pocit, že majú bezpečnú vzdialenosť od druhých osôb. Klobúky vychádzajú z nadrozmerných klobúkov so širokým okrajom, ktoré boli v móde v priebehu 18. storočia. Rovnako ako aj dobové krinolíny, ktoré boli vystužené oceľovými pásmi, alebo veľrybími kosticami. Dizajnérka považuje svoje návrhy za veľké štrukturálne doplnky, ktoré vďaka pásom z ohýbaného hliníka potiahnutého napnutou látkou a širokému okraju, okolo 45 centimetrov, pomáhajú vytvárať „ochrannú obežnú dráhu“ okolo hlavy a tým aj ochranu jeho nositeľa.
Zdroj fotografie: SYNTHEA AMATUS
Na myšlienkach, ako zabezpečiť vzdialenosť medzi cudzími ľuďmi na ulici pracuje aj dizajnér Verboom. Ten sa rozhodol vyrobiť nositeľné materiály z ratanu, ako udržateľnej alternatívy k drevu. Jeho „ochranný odev“ je navrhnutý tak, aby si ľudia viac uvedomovali potrebu fyzickej vzdialenosti od tých druhých.
Caret Studio: Stodistante, zdroj fotografie: www.dezeen.com
Dizajnéri Matteo Chelazzi, Federico Cheloni a Giulio Margheri z Caret Studio, navrhli inštaláciu, ako dočasné riešenie pre „vedomé využitie“ verejného priestoru. Podľa bezpečnostných opatrení platiacich v roku 2020 v Taliansku, v regióne Toskánska, bola stanovená minimálna bezpečná vzdialenosť medzi ľuďmi 1,8 m. Vzdialenosť medzi osobami mala zabrániť šíreniu vírusu. Biele štvorce sú vyrobené zo zmývateľnej farby a boli pridané k dláždenej podlahe verejného priestoru (námestia) v mriežkovanom usporiadaní, aby slúžili ako značka, ako sa ľudia môžu bezpečne pohybovať po námestí. Po skončení pandémie je možné náter ľahko odstrániť a námestie sa môže vrátiť späť do pôvodnej podoby.
Precht: Parc de la Distance, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Rakúske dizajnérske štúdio Precht navrhlo mestský park podobný bludisku, ktoré je tvorené vysokými živými plotmi. To umožňuje ľuďom byť vonku pri zachovaní sociálnej vzdialenosti aj počas pandémie koronavírusu . Chris Precht, zakladateľ štúdia, prišiel s touto ideou po tom, čo úrady v mnohých krajinách uzavreli mnoho verejných vonkajších priestorov a ľudia z miest okrem svojich bytov nemali sa kde bezpečne prejsť vo voľnom priestore. Vytvoril preto park, ako by vyzeral, keby sa pravidlá sociálneho dištancovania brali ako hlavná idea pre jeho návrh.
UNIT Fabrications, zdroj fotografie: www.dezeen.com
Britská značka nábytku UNIT Fabrications vytvorila sériu mobilných panelov pre základnú školu v Londýne. Na spoločnosť sa s požiadavkou obrátil riaditeľ školy. Pomocou mobilných panelov sa v triedach zabezpečila vzdialenosť medzi žiakmi. Každý z panelov je vyrobený z preglejky, ktorá je farebne laminovaná na oboch stranách a je orámovaná dvoma odkrytými preglejkovými plutvami, na ktorých sú pripevnené kolieska pre ľahký pohyb s panelmi.
Arturo Tedeschi: Passerella, zdroj ilustrácií: www. dezeen.com
Arturo Tedeschi: Passerella, zdroj ilustrácií: www. dezeen.com

Električka je najobľúbenejším symbolom milánskej verejnej dopravy. Preto taliansky architekt Arturo Tedeschi navrhol koncepciu električky s názvom Passerella, ktorá je vybavená diskrétnymi riešeniami problému sociálneho odstupu v hromadnej doprave. Električka „Passerella“ bola navrhnutá ako moderný pokračovateľ klasickej milánskej električky ATM triedy 1500 , ktorá bola do prevádzky uvedená prvýkrát v roku 1929. Sociálne dištančné opatrenia, ktoré mesto prijalo, ako jedno z najviac zasiahnutých v Taliansku, menia návyky občanov a spôsob ich života a vnímania verejnej dopravy. Tedeschi chcel dať štandardným sociálnym dištančným varovaniam, ktoré sa objavili v mnohých mestách, vrátane Milána, priateľskejší dizajn. 

V dnešnej dobe je bežné vidieť samolepiace štítky s varovaniami, ako napríklad „dodržujte vzdialenosť jedného metra“, ale Miláno je hlavným mestom dizajnu a preto sa tamojší dizajnéri neuspokojil s triviálnym riešením. Udržať vzdialenosť jedného metra okolo osoby v MHD v podstate znamená mať okolo ľudí virtuálny kruh jeden meter, tak prečo to neurobiť štýlovo aj v električke?

Vizualizácia IKEA Vienna Westbahnhof, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Švédska nábytkárska spoločnosť IKEA na začiatku roka predstavila plány na svoj nový obchod vo Viedni. Viac ako 100 stromov bude zdobiť mriežkovanú fasádu obchodného domu Vienna Westbahnhof v centre mesta. Bude to prvý obchod tejto značky, ktorý nebude mať žiadne parkovacie miesta pre osobné automobily. Krátko po predstavení plánov prišiel koronavírus s lockdownami. IKEA zareagovala a predstavila, v snahe pomôcť zabiť nudu v izolácii počas týchto lockdownu, výrobok iného druhu. S jeho pomocou si deti môžu vytvoriť v bezpečí bytu 6 hracích domov.
IKEA, hracie domy pre deti, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Uyen Tran: Tômtex, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Dizajnéri sa už dlhodobejšie zaoberajú otázkou používania odpadových materiálov na vytváranie nových produktov. Vietnamský dizajnér Uyen Tran vyvinul flexibilný bio-materiál s názvom Tômtex, alternatívu kože vyrobenú z potravinového odpadu, ktorú je možné upraviť rôznymi vzormi, aby sa replikoval výzor zvieracej kože. Produkt vzniká ako zmes z morských plodov, ktoré sú zmiešané s kávovou usadeninou. Podľa Trana je biologicky odbúrateľný materiál odolný a zostáva dostatočne mäkký na to, aby ho bolo možné šiť ručne, alebo strojom.
Alice Potts, Dance Biodegradable Personal Protective Equipment (DBPPE) Post Covid Facemasks, zdroj ilustrácie: www.dezeen.com
Z bioodpadu sú aj produkty dizajnérky Alice Potts. Spojila potravinový odpad s kvetmi z londýnskych parkov a vytvorila sériu bioplastových tvárových štítov, ako alternatívu k osobným ochranným prostriedkom, ktoré sú vyrobené z plastu a sú iba na jedno použitie. Dizajnérka vyrobila tvárové štíty, ktoré sú biologicky odbúrateľné a navyše z potravinového odpadu.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články