Prehľad správ
- PRAVDA.sk: Trump už má pripravené 25 % clá pre Kanadu a Mexiko. Mali by platiť od februára
- POLITICO.eu: „Toto nie je vtip“: Rubio hovorí, že Trump to s kúpou Grónska myslí vážne
- HNonline.sk: Fico chce pri Zelenskom „kuť železo za horúca“. Ruský plyn je lacnejší od západného o sedem percent
- TERAZ.sk: Rokovanie premiéra Fica v Bruseli o zastavení tranzitu plynu preložili
- SITA.sk: Ukrajina nemá plyn na vlastnú spotrebu, zásoby sú na kritickej úrovni, upozornila ministerka Saková
- eREPORT.sk: Slovensko vyhostí Ukrajinca, ktorý sa mal podieľať na štátnom prevrate. Avizovala to šéfka polície
- LIDOVKY.cz: Miliardy pre Rusko za zhabaný krymský majetok. Predal sa aj Zelenského byt
- ECHO24.cz: Dolné Rakúsko zasahuje proti islamu: V škôlkach bude povinný Mikuláš a sviatok sv. Martina
- STANDARD.sk: Švajčiarsko zakáže adopcie detí zo zahraničia
- INDEX.SME.sk: Transakčná daň rozpútala hon na živnostníkov. Banky vedia, že v hre je 190-tisíc nových účtov
- POSTOJ.sk: Kríza priemyslu v EÚ / Európske aj slovenské oceliarstvo je životne ohrozené, treba zmeniť kurz
- TREND.sk: Hyundai mení plány na modernizáciu závodu v Česku. Elektromobily nebudú prioritou
- ZIVE.AKTUALITY.sk: Vyvinuli prelomovú batériu: Po 10 000 nabitiach si zachová takmer plnú kapacitu
- TVNOVINY.sk: Mastná pokuta za mikiny so šnúrkami. Zákaz ich predaja platí už 10 rokov, no takmer nik o tom netuší
- TA3.com: Vedcov znepokojuje novoobjavený asteroid. V roku 2032 by mohol zasiahnuť Zem
- DENNIKN.sk: V čase zrážky lietadla s vrtuľníkom vo Washingtone nebol v riadiacej veži letiska dostatok dispečerov, naznačil denník New York Times
- CAS.sk: Ťava v ruji sa zahryzla do chovateľa v Česku: Spravil chybu a takmer zaplatil životom!
Najnovšie články
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Regály v obchodoch sú viac ako plné rôznych alkoholických nápojov,...
Vďaka halapartniam, kovovým prilbiciam, lesklému kovovému brneniu a pestrofarebným uniformám...
Bol úspešným pretekárom. Predtým letcom, chovateľom hydiny a aj obchodníkom. Pre svet je predovšetkým tvorcom nesmrteľnej Cobry. Carroll Shelby (11. januára 1923 – 10. mája 2012) ešte desať rokov pred smrťou prekvapoval činorodosťou, hoci mal už transplantované srdce od darcu. Problémy so srdcom boli dôvodom, prečo sa vzdal úspešnej pretekárskej kariéry. Po jej náhlom skončení pri rýchlych autách zostal. V spolupráci s Fordom a britskou automobilkou AC Cars vyvinul a vyrábal športový automobil Cobra, ktorý si podmanil motoristický svet.

Carroll Shelby bol syn poštového doručovateľa z Leesburgu v americkom Texase. V osemnástich začal lietať a bol v tom dobý. Ako inštruktor lietania do vojny nešiel, ale učil lietať iných. Po vojne sa pustil do podnikania na kuracej farme. Ako to už býva, najprv zarobil pár tisíc dolárov, ale potom prerobil, keď mu kurčatá podochli na chorobu.
Zaujímal sa nielen o kurence, ale aj o pretekárske automobily. V januári 1952 odjazdil svoje prvé preteky s dragsterom, ktorý poháňal motor Ford V8. Prešiel na okruhy a do oka mu padli malé a ľahké britské športové vozidlá. V januári 1954 zaujal svojim talentom šéfa závodného tímu Aston Martin a stal sa jeho továrenským jazdcom. Za Aston Martin pretekal nielen v závodoch športových prototypov, ale dokonca aj v F1.

V Európe debutoval v roku 1954 v slávnych pretekoch 24 hodín v Le Mans. Doma, v USA, na soľnom jazere v Bonneville, sa podieľal v tíme Austin-Healey na sedemdesiatke rekordov. V novembri 1954 sa vážne zranil na pretekoch v Mexiku. V roku 1955 to skúšal ešte s Ferrari. V USA sa stal držiteľom titulu „Driver of the Year“ 1956–1957. Vyvrcholením jeho pretekárskej kariéry sa stalo spoločné víťazstvo s Royom Salvadorim na 24 h Le Mans 1959 na továrenskom vozidle Aston Martin DBR1/300. V roku 1960 sa po problémoch so srdcom vzdal aktívneho pretekania. Shelby v rokoch 1958 a 1959 v majstrovstvách F1 absolvoval spolu osem Veľkých cien.
Ani počas pretekárskej kariéry neprestal podnikať. Založil v roku 1957 v Dallase firmu Carroll Shelby Sports Cars a v roku 1961 si otvoril pretekársku školu. Keď bola v Anglicku ukončená výroba šesťvalcov Bristol, čo boli pôvodne motory konštrukcie BMW, ktoré Briti získali v rámci vojnových reparácií, ponúkol tamojšej spoločnosti AC Cars, že pre ňu zoženie ako náhradu osemvalce Ford. Briti ponuku prijali a vo februári 1962 prišlo do Shelbyho dielne v Kalifornii prvé vozidlo, vlastne podvozok, bez motora. Shelby do rúrkového rámu zabudoval motor Ford 4,2 litra so štvorstupňovou synchronizovanou prevodovkou Borg-Warner. Zrodila sa prvá Cobra, oficiálne uvedená ako „Shelby AC Cobra Powered by Ford“. Auto bolo prevratným spojením ľahkého európskeho pretekárskeho podvozku s veľkoobjemovým americkým motorom.

Dvojmiestny športový automobil s hliníkovou otvorenou karosériou a odpružením priečnymi listovými perami mal úspech. Objem motora sa neskôr v type Cobra 427 (CSX 3000) zväčšil na sedem litrov. V roku 1962 bola Cobra najrýchlejším cestným automobilom. Kombinácia podvozku európskeho dizajnu s americkým motorom sa osvedčila. Auto dosiahlo zrýchlenie 0–96 km/h za 3,9 sekundy. Do júna 1963 vzniklo 125 vozidiel.
Prvé víťazstvo pre Cobru prišlo v januári 1963. Pri prvom štarte na 24 h Le Mans bola Cobra v cieli siedma. V sezóne 1965 nové kupé Cobra Daytona vyhralo majstrovstvá sveta FIA 1965. Porazila Ferrari, Porsche, Jaguar a Aston Martin.

Carroll Shelby bol ako konštruktér prizvaný k radu ďalších projektov. Predovšetkým má najväčší podiel na úspechu projektu Ford GT4, ktorý znamenal drtivú porážku Enza Ferrariho a jeho teamu v 24 h Le Mans 1966 a 1967. To bola vstupenka do automobilovej histórie.

Dodnes sa víťazstvo Fordu GT4 v Le Mans v roku 1967 považuje za najväčšie americký úspech v medzinárodnom motoršporte. Ford vtedy premyslenou stratégiou budovania vlastného závodného teamu, ktorá mala zlepšiť jeho image masového výrobcu nudných automobilov, ovládol svet športových áut. Bol špičkou v F1, Indy, v NASCAR a aj v drag racing. Osemvalec Ford DFV bol okrem jedinej Veľkej ceny ročníka 1968 vždy vo víťaznom aute a v roku 1969 a 1973 bol dokonca jediným víťazným motorom seriálu F1.


Spolupráca priniesla Fordu nielen ikonickú Cobru, úspešné závodné verzie GT40, ale aj populárne upravené Mustangy Shelby GT350 a GT500. V roku 1970 však Ford od pretekania odstúpil a Shelby sa musel obrátiť so svojim biznisom iným smerom.
V auguste 1969 uviedol svoju zmes korenia Shelby Chili. Značku spolu s výrobou korenia v roku 1986 predal spoločnosti Kraft Foods. To už však znovu pracoval na nových automobilových snoch.
Od októbra 1982 uzavrel zmluvu s Chryslerom, kde vtedy pôsobil ako generálny manažér Lido Anthony „Lee“ Iacocca (1924-2019), ktorý bol kedysi otcom marketingovej stratégie Fordu, ktorá značke priniesla GT4 a víťazstvá v LeMans. Iacocca prišiel upadajúci Chrysler oživiť (firma zbankrotovala nakoniec až v roku 2009). Carroll Shelby pre Chrysler vyvíjal športové verzie sériových modelov. V roku 1987 začal vývoj desaťvalca pre Chrysler / Dodge Viper.

V roku 1995 sa Shelbyho spoločnosť Shelby American presťahovala na okruh Las Vegas Motor Speedway a začala produkciu modelov CSX 4000 (Cobra 427 S/C), neskôr pridala špeciálne edície a repliky CSX 7000 (Cobra 289 FIA) a CSX 8000 (Cobra 2), ktoré sú verným obrazom pôvodných typov z rokov 1962–1965.
Od General Motors, si zaistil dodávky osemvalcov Oldsmobile pre nový roadster Shelby Series 1. Jeho produkciu zahájil v roku 1997. Vzniklo 249 kusov. Po vyrovnaní práv s Fordom na meno Cobra znovu začal výrobu jedinečných roadsterov s puncom originálu.
Po transplantácii srdca, v júni 1990, už v máji 1991 riadil zavádzací Dodge Viper pri 500 míľ Indianapolisu. Rozvíjal ďalšie podnikateľské aktivity, popri návrate Cobry a upravených Mustangov bol distribútorom závodných pneumatík., vyvíjal unikátny motor OX2 s ôsmimi horizontálnymi valcami a prevodom na rotačný pohyb bez kľukového hriadeľa. Venoval sa aj svojmu obľúbenému chilli a chovu hovädzieho dobytka.

Do automobilového neba Carroll Shelby odišiel 10. mája 2012, teda pred desiatimi rokmi. Automobilka Ford dodnes svoje TOP športové autá označuje, ako symbol ich výnimočnosti, značkou legendárnej Cobry a menom jej stvoriteľa.

Podporte článok zdieľaním
Facebook
Email
Telegram
WhatsApp
Pocket
Článok pokračuje pod reklamou
Prehľad správ
- PRAVDA.sk: Trump už má pripravené 25 % clá pre Kanadu a Mexiko. Mali by platiť od februára
- POLITICO.eu: „Toto nie je vtip“: Rubio hovorí, že Trump to s kúpou Grónska myslí vážne
- HNonline.sk: Fico chce pri Zelenskom „kuť železo za horúca“. Ruský plyn je lacnejší od západného o sedem percent
- TERAZ.sk: Rokovanie premiéra Fica v Bruseli o zastavení tranzitu plynu preložili
- SITA.sk: Ukrajina nemá plyn na vlastnú spotrebu, zásoby sú na kritickej úrovni, upozornila ministerka Saková
- eREPORT.sk: Slovensko vyhostí Ukrajinca, ktorý sa mal podieľať na štátnom prevrate. Avizovala to šéfka polície
- LIDOVKY.cz: Miliardy pre Rusko za zhabaný krymský majetok. Predal sa aj Zelenského byt
- ECHO24.cz: Dolné Rakúsko zasahuje proti islamu: V škôlkach bude povinný Mikuláš a sviatok sv. Martina
- STANDARD.sk: Švajčiarsko zakáže adopcie detí zo zahraničia
- INDEX.SME.sk: Transakčná daň rozpútala hon na živnostníkov. Banky vedia, že v hre je 190-tisíc nových účtov
- POSTOJ.sk: Kríza priemyslu v EÚ / Európske aj slovenské oceliarstvo je životne ohrozené, treba zmeniť kurz
- TREND.sk: Hyundai mení plány na modernizáciu závodu v Česku. Elektromobily nebudú prioritou
- ZIVE.AKTUALITY.sk: Vyvinuli prelomovú batériu: Po 10 000 nabitiach si zachová takmer plnú kapacitu
- TVNOVINY.sk: Mastná pokuta za mikiny so šnúrkami. Zákaz ich predaja platí už 10 rokov, no takmer nik o tom netuší
- TA3.com: Vedcov znepokojuje novoobjavený asteroid. V roku 2032 by mohol zasiahnuť Zem
- DENNIKN.sk: V čase zrážky lietadla s vrtuľníkom vo Washingtone nebol v riadiacej veži letiska dostatok dispečerov, naznačil denník New York Times
- CAS.sk: Ťava v ruji sa zahryzla do chovateľa v Česku: Spravil chybu a takmer zaplatil životom!
Najnovšie články
Dunkelflaute. Tak sa hovorí v Nemecku obdobiu, kedy nesvieti slnko...
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Pád Západorímskej ríše v roku 476 nášho letopočtu a procesy,...
Regály v obchodoch sú viac ako plné rôznych alkoholických nápojov,...
Vďaka halapartniam, kovovým prilbiciam, lesklému kovovému brneniu a pestrofarebným uniformám...