Otec Cobry
- Martinský Rínok
- 19 mája, 2022
- 10:22 am
Carroll Shelby bol syn poštového doručovateľa z Leesburgu v americkom Texase. V osemnástich začal lietať a bol v tom dobý. Ako inštruktor lietania do vojny nešiel, ale učil lietať iných. Po vojne sa pustil do podnikania na kuracej farme. Ako to už býva, najprv zarobil pár tisíc dolárov, ale potom prerobil, keď mu kurčatá podochli na chorobu.
Zaujímal sa nielen o kurence, ale aj o pretekárske automobily. V januári 1952 odjazdil svoje prvé preteky s dragsterom, ktorý poháňal motor Ford V8. Prešiel na okruhy a do oka mu padli malé a ľahké britské športové vozidlá. V januári 1954 zaujal svojim talentom šéfa závodného tímu Aston Martin a stal sa jeho továrenským jazdcom. Za Aston Martin pretekal nielen v závodoch športových prototypov, ale dokonca aj v F1.
V Európe debutoval v roku 1954 v slávnych pretekoch 24 hodín v Le Mans. Doma, v USA, na soľnom jazere v Bonneville, sa podieľal v tíme Austin-Healey na sedemdesiatke rekordov. V novembri 1954 sa vážne zranil na pretekoch v Mexiku. V roku 1955 to skúšal ešte s Ferrari. V USA sa stal držiteľom titulu „Driver of the Year“ 1956–1957. Vyvrcholením jeho pretekárskej kariéry sa stalo spoločné víťazstvo s Royom Salvadorim na 24 h Le Mans 1959 na továrenskom vozidle Aston Martin DBR1/300. V roku 1960 sa po problémoch so srdcom vzdal aktívneho pretekania. Shelby v rokoch 1958 a 1959 v majstrovstvách F1 absolvoval spolu osem Veľkých cien.
Ani počas pretekárskej kariéry neprestal podnikať. Založil v roku 1957 v Dallase firmu Carroll Shelby Sports Cars a v roku 1961 si otvoril pretekársku školu. Keď bola v Anglicku ukončená výroba šesťvalcov Bristol, čo boli pôvodne motory konštrukcie BMW, ktoré Briti získali v rámci vojnových reparácií, ponúkol tamojšej spoločnosti AC Cars, že pre ňu zoženie ako náhradu osemvalce Ford. Briti ponuku prijali a vo februári 1962 prišlo do Shelbyho dielne v Kalifornii prvé vozidlo, vlastne podvozok, bez motora. Shelby do rúrkového rámu zabudoval motor Ford 4,2 litra so štvorstupňovou synchronizovanou prevodovkou Borg-Warner. Zrodila sa prvá Cobra, oficiálne uvedená ako „Shelby AC Cobra Powered by Ford“. Auto bolo prevratným spojením ľahkého európskeho pretekárskeho podvozku s veľkoobjemovým americkým motorom.
Dvojmiestny športový automobil s hliníkovou otvorenou karosériou a odpružením priečnymi listovými perami mal úspech. Objem motora sa neskôr v type Cobra 427 (CSX 3000) zväčšil na sedem litrov. V roku 1962 bola Cobra najrýchlejším cestným automobilom. Kombinácia podvozku európskeho dizajnu s americkým motorom sa osvedčila. Auto dosiahlo zrýchlenie 0–96 km/h za 3,9 sekundy. Do júna 1963 vzniklo 125 vozidiel.
Prvé víťazstvo pre Cobru prišlo v januári 1963. Pri prvom štarte na 24 h Le Mans bola Cobra v cieli siedma. V sezóne 1965 nové kupé Cobra Daytona vyhralo majstrovstvá sveta FIA 1965. Porazila Ferrari, Porsche, Jaguar a Aston Martin.
Carroll Shelby bol ako konštruktér prizvaný k radu ďalších projektov. Predovšetkým má najväčší podiel na úspechu projektu Ford GT4, ktorý znamenal drtivú porážku Enza Ferrariho a jeho teamu v 24 h Le Mans 1966 a 1967. To bola vstupenka do automobilovej histórie.
Spolupráca priniesla Fordu nielen ikonickú Cobru, úspešné závodné verzie GT40, ale aj populárne upravené Mustangy Shelby GT350 a GT500. V roku 1970 však Ford od pretekania odstúpil a Shelby sa musel obrátiť so svojim biznisom iným smerom.
V auguste 1969 uviedol svoju zmes korenia Shelby Chili. Značku spolu s výrobou korenia v roku 1986 predal spoločnosti Kraft Foods. To už však znovu pracoval na nových automobilových snoch.
Od októbra 1982 uzavrel zmluvu s Chryslerom, kde vtedy pôsobil ako generálny manažér Lido Anthony “Lee” Iacocca (1924-2019), ktorý bol kedysi otcom marketingovej stratégie Fordu, ktorá značke priniesla GT4 a víťazstvá v LeMans. Iacocca prišiel upadajúci Chrysler oživiť (firma zbankrotovala nakoniec až v roku 2009). Carroll Shelby pre Chrysler vyvíjal športové verzie sériových modelov. V roku 1987 začal vývoj desaťvalca pre Chrysler / Dodge Viper.
V roku 1995 sa Shelbyho spoločnosť Shelby American presťahovala na okruh Las Vegas Motor Speedway a začala produkciu modelov CSX 4000 (Cobra 427 S/C), neskôr pridala špeciálne edície a repliky CSX 7000 (Cobra 289 FIA) a CSX 8000 (Cobra 2), ktoré sú verným obrazom pôvodných typov z rokov 1962–1965.
Od General Motors, si zaistil dodávky osemvalcov Oldsmobile pre nový roadster Shelby Series 1. Jeho produkciu zahájil v roku 1997. Vzniklo 249 kusov. Po vyrovnaní práv s Fordom na meno Cobra znovu začal výrobu jedinečných roadsterov s puncom originálu.
Po transplantácii srdca, v júni 1990, už v máji 1991 riadil zavádzací Dodge Viper pri 500 míľ Indianapolisu. Rozvíjal ďalšie podnikateľské aktivity, popri návrate Cobry a upravených Mustangov bol distribútorom závodných pneumatík., vyvíjal unikátny motor OX2 s ôsmimi horizontálnymi valcami a prevodom na rotačný pohyb bez kľukového hriadeľa. Venoval sa aj svojmu obľúbenému chilli a chovu hovädzieho dobytka.