Prehľad správ

Najnovšie články

Porsche z východu oslavuje päťdesiatku. Je to výborný tip na alternatívnu investíciu

Alternatívne investície, najmä v časoch nulových úrokov na sporiacich bankových účtoch, môžu byť doplnkom investičného portfólia obyčajného človeka, ktorý chce zhodnotiť svoje peniaze. V poslednej dobe aj v našich končinách pribúda investorov, ktorí miesto zlatých tehličiek, archívneho vína, bitcoinov, známok, alebo umeleckých diel, investujú do zbierania starých automobilov. V susednom Česku existujú dokonca aj fondy investorov, ktorí s premyslenou investičnou stratégiou vyhľadávajú, kupujú, renovujú a zbierajú, s cieľom v budúcnosti svoje investície zhodnotiť a popri tom si splniť svoje detské sny, zaujímavé automobilových veterány. Máme pre vás typ na zaujímavého automobilového veterána, ktorý práve oslavuje okrúhlu 50-ku od svojho narodenia.
Zdroj fotografie: Archív MR
Pred piatimi desaťročiami sa spustila produkcia modelu Škoda 110 R coupé. V pobočnom závode AZNP Mladá Boleslav v Kvasinách pracovali technici a návrhári od roku 1966 na verzii kupé, ktoré bolo odvodené od pripravovanej Škody 100/110 a do výroby sa dostalo v auguste 1970.
Zdroj fotografie: motorjournal.cz
V novembri 1967 vedenie automobilky definitívne odsúhlasilo prípravu výroby modelu Š 1100 Coupé, neskôr premenovanú na Š 110 R. Túto štvormiestnu dvojdverovú športovú verziu mnohí považujú za najkrajší povojnový model značky Škoda. Navyše je to posledný model od tejto tradičnej českej značky navrhnutý a vyrobený bez zahraničnej pomoci dizajnérov, konštruktérov, alebo úplne podľa cudzieho know-how.
Zdroj fotografie: Archív MR
Okupácia a následná normalizácia, nedokončené výrobné a skladové priestory v Kvasinách posunuli začiatok sériovej výroby z pôvodne plánovaného januára až na leto 1970. Československá verejnosť si mohla prvých 5 kusov, špeciálne postavených len pre túto príležitosť, pozrieť na XII. Medzinárodnom veľtrhu v Brne v roku 1970. Ďalších 50 kusov overovacej série sa potom dostalo na československé cesty. Do konca roku 1970 postavili prvých 180 exemplárov.
Zdroj fotografií: Archív MR
Auto predstavovalo únik z motoristickej nudy východného bloku a stalo sa okamžite ťažko splniteľným snom našich motoristov. Domáci záujemcovia o tento „športiak“ mali smolu aj v tom, že krásny dizajn a vyvážené proporcie zaujali aj v zahraničí a prvé tri roky sa preto až 90 % produkcie exportovalo a pre domáci trh zostalo len pár kusov. Erka bola od bežných sedanov Š 100/110, alebo ostatných automobilov vyrábaných v „ostbloku“ svojim dizajnom vzdialená na celé svetelné roky a tak trochu živila spomienku na slobodnejšie roky pred okupáciou. V šedivých časoch husákovej normalizácie dávala svojim majiteľom možnosť zažiť za jej volantom pocit motoristickej výnimočnosti.
Zdroj fotografie: wikimedia.org
Bezrámové okná (!), palubná doska s veľkým otáčkomerom a rýchlomerom ociachovaným do rýchlosti 180 km/h a koženkové anatomické sedačky pripomínali nedostupné výkonné športové autá z imperialistických krajín. Bola jednoducho iná ako bežná socialistická produkcia. Bola zvonku šmrncovne západná a tak jej majitelia a obdivovatelia neriešili pochybnejšiu kvalitu a slabý výkon oproti ozajstným západným športiakom. Sedemdesiate roky mali v Škode 110 R Coupé na našich cestách svojho jednoznačného imidžového vládcu. Záujemca o imidž si ale za to musel priplatiť. V roku 1973 sa Š 110 R Coupé predávala za 78 000 Kčs. Základný sedan Š 100 stál 56 750 Kčs. Pod peknými modernými šatami to bolo už horšie. Erku poháňal benzínový celohliníkový štvorvalec 1.1 8V OHV. Na rozdiel od motorov v sedanoch Š 100 mal motor v Erke väčší objem, mal chladič oleja, lepší kľukový hradieľ a teda aj výkon. Dosahoval na dnes smiešnych 48 kW (65 koní). Motor tento „športiak“ dokázal rozbehnúť na maximálku 145 km/hod. (!). Auto malo kvôli konštrukčne zastaralému podvozku a nevyváženej hmotnosti (motor za zadnou nápravou) a nepresnému riadeniu diskutabilné jazdné vlastnosti a pre neskúsených vodičov bolo až nebezpečné. Užiť si od neho nedotáčavý šmyk a vylietieť z cesty nebol problém. Tento vážny nedostatok sa ukázal ako prednosť v motoristickom športe.
Zdroj fotografie: autobible.euro.cz
Škoda 130 RS typ 735 1975-1980. Porsche z východu. Najslávnejšie závodné a súťažné auto ktoré kedy v Československu vzniklo. V skúsených rukách sa civilná Erka v športovej úprave premenila na predátora. Svedčia o tom jej početné úspechy na športovom poli. Zo sériového typu vznikla pretekárska verzia 130 RS, ktorá sa stala legendou. Hoci mala motor s objemom iba 1,3 litra, dokázala zamiesť s akokoľvek konkurenciu s podstatne výkonnejšími motormi.
Zdroj obrázku: topspeed.sk

Grafický dizajnér si predstavil znovuzrodenie legendy. Takto by mohla vyzerať dnešná retro verzia s génmy Š 110 R. Bohužiaľ, to sa asi nikdy nestane. Najmä nie pod krídlami nemeckého koncernu, ktorý značku Auto Škoda vlastní.

Dnes je Š 110 R vzácny druh. Buď ju zoženiete vo výbornom stave a za vysokú cenu a to musíte mať šťastie, pretože zberatelia ju už nechcú veľmi predávať, alebo nájdete niekde v stodole zabudnutý vrak s tak hrdzavou karosériou, že v nej neuvidíte krivky kedysi krásneho kupé. Doby, keď sa vo vytunenej  Š 110 R vozili mládežníci z bujarej zábavy a ich nízke ceny vyvolávali skôr posmech, ako rešpekt, sú už dávno minulosťou. Dnes je z tohto auta vzácny zberateľský artikel a ako taký sa aj draho predáva.

Inzerát zo špecializovaného webu na veteránov: Š 110 R coupé, rok výroby 1971. Cena: 520 tisíc českých korún (cca 20 tis. EUR). Lacnejšie už asi nebudú. Zdroj obrázku: redakcia MR

Š 110 R Coupé bolo za desať rokov výroby (1970 -1980) vyrobených niečo cez 50 tisíc kusov a väčšina produkcie išla mimo ČSSR. Mnohé boli zničené, alebo zošrotované, pozmenené tunermi, bol do nich daný iný motor a dnes je preto u nás zachovalá Š 110 R s pôvodným motorom, bez „úprav“ a v uspokojivom stave skôr raritou. Zháňanie akýchkoľvek náhradných dielcov je tiež ťažké. Zohnať karosárske dielce, či špecifické gumové tesnenia je takmer nemožné. Mechanici ovládajúci finty tejto škodovky sú už taktiež vymierajúcim druhom.

To, čo sa javí ako obrovské mínus pre jej kúpu, bude raz v budúcnosti zhodnotené, ako veľké plus, lebo Eriek už viac nebude. A najmä tých v dobrom stave. Ak o nejakom Porsche z východu viete, neváhajte, kúpte si ho. Určite neprerobíte.

Podporte článok zdieľaním

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pocket
Pocket

Článok pokračuje pod reklamou

Prehľad správ

Najnovšie články